این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
پژوهشنامه اقتصاد کلان
، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۲۱۷-۲۳۸
عنوان فارسی
فرصتهای تجاری میان ایران و هند
چکیده فارسی مقاله
هند در سال 1388به عنوان هشتمین شریک وارداتی و چهارمین شریک صادراتی ایران، حجم تجارتی نزدیک به سه میلیاردی را با ایران رقم زده است. جریان مبادله کالایی میان این دو کشور همواره به نفع هند بوده و تراز تجاری منفی با ایران در سالهای اخیر بیشتر نیز شده است. در هر صورت برای رهایی از اقتصاد نفتی و گسترش تجارت کالایی ایران، تنظیم تراز تجاری با کشورها میتواند در تحقق این هدف در کنار سایر ابزارها موثر باشد. در این راستا هدف مقاله، شناسایی فرصتهای تجارت کالایی میان ایران و هند است تا با شناسایی آنها بتوان گام موثری در گسترش صادرات غیر نفتی برداشت. به منظور دستیابی به این هدف از شاخصهایی که امکان توسعه صادرات و میزان آنرا را تعیین میکنند استفاده خواهد شد. شاخصهای مزیت نسبی آشکار شده، شاخص آلن، روش پیشنهادی آنکتاد، شاخص درایسدل برای دوره پنج سال اخیر که اطلاعات موجود بوده محاسبه و تحلیل شدهاند. نتایج محاسبات نشان میدهد که ایران تنها توانسته است از 3/15 درصد پتانسیل بازار کشور هند استفاده نماید و امکان بهرهگیری از پتانسیل استفاده نشده با ابزارهایی نظیر موافقتنامه ترجیحات تجاری وجود دارد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
فرصتهای تجاری میان ایران و هند
چکیده انگلیسی مقاله
هند در سال 1388به عنوان هشتمین شریک وارداتی و چهارمین شریک صادراتی ایران، حجم تجارتی نزدیک به سه میلیاردی را با ایران رقم زده است. جریان مبادله کالایی میان این دو کشور همواره به نفع هند بوده و تراز تجاری منفی با ایران در سالهای اخیر بیشتر نیز شده است. در هر صورت برای رهایی از اقتصاد نفتی و گسترش تجارت کالایی ایران، تنظیم تراز تجاری با کشورها میتواند در تحقق این هدف در کنار سایر ابزارها موثر باشد. در این راستا هدف مقاله، شناسایی فرصتهای تجارت کالایی میان ایران و هند است تا با شناسایی آنها بتوان گام موثری در گسترش صادرات غیر نفتی برداشت. به منظور دستیابی به این هدف از شاخصهایی که امکان توسعه صادرات و میزان آنرا را تعیین میکنند استفاده خواهد شد. شاخصهای مزیت نسبی آشکار شده، شاخص آلن، روش پیشنهادی آنکتاد، شاخص درایسدل برای دوره پنج سال اخیر که اطلاعات موجود بوده محاسبه و تحلیل شدهاند. نتایج محاسبات نشان میدهد که ایران تنها توانسته است از 3/15 درصد پتانسیل بازار کشور هند استفاده نماید و امکان بهرهگیری از پتانسیل استفاده نشده با ابزارهایی نظیر موافقتنامه ترجیحات تجاری وجود دارد
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود نعمتیان |
عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی امیدیه (Islamic azad university of omidieh)
نشانی اینترنتی
http://jes.journals.umz.ac.ir/article_181_13.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1463/article-1463-249364.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات