این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۷۳-۸۲
عنوان فارسی
نقش واسطهای ابعاد هوش معنوی در رابطۀ بین ذهنآگاهی و هیجان ابراز شده در مراقبین بیماران مبتلا به صرع
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هیجانات مراقبین میتواند بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به صرع اثرگذار باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای ابعاد هوش معنوی در رابطه بین ذهنآگاهی و هیجان ابراز شده در مراقبین بیماران مبتلا به صرع بود. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی مقطعی بود. نمونه پژوهش شامل 90 نفر از بیماران مبتلا به صرع و مراقبین آنها بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای هیجان ابراز شده، مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی و هوش معنوی پاسخ دادند. فرضیه پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون به روش سلسله مراتبی با بهرهگیری از مراحل پیشنهادی بارون و کنی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که در مرحله اول، ذهنآگاهی (0/39-=β) قادر به پیش بینی هیجان ابرازشده است. در مرحله دوم، ذهنآگاهی (0/28-=β) و تنها بعد توانایی مقابله با مشکلات هوش معنوی (0/27-=β) هیجان ابرازشده را پیشبینی میکنند. با توجه به کاهش میزان بتای ذهنآگاهی در مرحله دوم نسبت به مرحله اول نقش واسطهای جزئی زیرمقیاس توانایی مقابله با مشکلات در رابطۀ بین ذهنآگاهی و هیجان ابراز شده تایید میشود. نتیجهگیری: ذهنآگاهی با هیجان ابراز شده مراقبین بیماران مبتلا به صرع ارتباط دارد و توانایی مقابله با مشکلات بهعنوان یکی از ابعاد هوش معنوی در این رابطه نقش میانجی دارد. لذا پیشنهاد میشود به آموزشهای روانشناختی در زمینه ارتقاء ذهنآگاهی و هوش معنوی مراقبین بیماران صرع توجه بیشتری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هیجان، ذهنآگاهی، تشنج، صرع
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of Spiritual Intelligence Dimensions in the Relationship between Mindfulness and Expressed Emotion in Caregivers of Epileptic Patients
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Caregivers' emotions can affect the quality of life of patients with epilepsy. The purpose of this study was to investigate the mediating role of dimensions of spiritual intelligence in the relationship between mindfulness and expressed emotion in the caregivers of epileptic patients. Materials and Methods: This was a descriptive cross-sectional study. The study sample consisted of 90 epileptic patients and their caregivers that were selected by convenience sampling method and responded to the expressed emotion, Kentucky Mindfulness Skills, and Spiritual Intelligence questionnaires. The hypothesis of the research was investigated by hierarchical regression analysis using the proposed steps of Baron and Kenny. Results: The hierarchical multiple regression analysis showed that in the first step, mindfulness (beta=-0.39) can predict expressed emotion. In the second step, mindfulness (beta=-0.28) and only the ability to deal with problems dimension of spiritual intelligence (beta=-0.27) predict expressed emotion. Due to the decrease of the beta value of mindfulness in the second stage compared to the first stage, the partial mediating role of the ability to deal with problems in the relationship between mindfulness and the expressed emotion is confirmed. Conclusion: Mindfulness is associated with the expressed emotion of caregivers of patients with epilepsy, and the ability to deal with problems as one of the dimensions of spiritual intelligence plays a mediating role. Therefore, it is suggested to pay more attention to psychological training in promoting the mindfulness and spiritual intelligence of caregivers of epileptic patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotions, Mindfulness, Seizures, Epilepsy
نویسندگان مقاله
فهیمه دهقانی | Fahimeh Dehghani
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
فائزه ضیایی | Faeze Ziyaei
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
ندا عاصمی زواره | Neda Asemi
Department of Psychology, Lorestan University, Khoramabad, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-716-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات