این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 شهریور 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۷۱-۸۰
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه درمان فراتشخیصی بر بهبود کیفیت زندگی و کاهش افسردگی کودکان مبتلا به دیابت نوع یک: یک مطالعه تجربی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دیابت یکی از شایعترین بیماریهای مزمن در کودکان است که بالقوه زندگی آنان را تهدید میکند. این بیماری خلق، شخصیت و عاطفه کودکان و خانوادهها را تحت تاثیر قرار میدهد. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی برنامه درمان فراتشخیصی بر بهبود کیفیت زندگی و کاهش افسردگی کودکان مبتلا به دیابت نوع یک انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه تجربی بر روی 22 کودک مبتلا به دیابت نوع یک مراجعه کننده به دو مرکز درمانی واقع در تهران، ایران در سال 1399 انجام شد. بیماران بهطور تصادفی در 2 گروه قرار گرفتند؛ 1) مداخله با برنامه درمان فراتشخیصی (10 نفر، 15جلسه 60 دقیقهای) و 2) گروه کنترل (12نفر). پرسشنامه افسردگی کودک و پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان قبل، بعد و یک ماه پس از درمان توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. یافتهها: یافتههای ما نشان داد که گروه مداخله کاهش معنیداری در میانگین متغیر افسردگی (0/66- در برابر 0/15-) و افزایش مولفههای کیفیت زندگی همچون عملکرد جسمانی (0/71 در برابر 0/1 ،P< 0/001)، عملکرد عاطفی (0/74 در برابر 0/02-،P< 0/001)، عملکرد اجتماعی ( 0/56 در برابر 0/02 ،P< 0/001)، و عملکرد مدرسه (0/68 در برابر 0/15 ،P< 0/001) در مقایسه با گروه کنترل از خود نشان داد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برنامه درمان فراتشخیصی روش موثری برای کاهش افسردگی و افزایش کیفیت زندگی کودکان مبتلاء به دیابت نوع یک خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، افسردگی، دیابت نوع یک، کیفیت زندگی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Transdiagnostic Treatment Program on Improving the Quality of Life and Reducing Depression in Children with Type 1 Diabetes: An Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Diabetes mellitus is one of the most common chronic diseases in children, which potentially threatens their life. This disease affects the mood, personality, and emotions of children and families. This study aimed to evaluate the effectiveness of the transdiagnostic treatment program (TTP) on improving the quality of life and reducing depression in children with Type 1 Diabetes (T1D). Materials and Methods: This experimental study has been done on 22 children with T1D who were referred to two medical centers located in Tehran, Iran in 2020. The patients were randomized into 2 groups; 1) intervention with TTP (n=10, 15 sessions, 60-minute ) and 2) control (n=12). The Child Depression Inventory and the Pediatric Quality of Life Questionnaire, before, after, and one month following treatment filled out by participants. Results: Our findings revealed that the intervention group showed a significant decrease in the mean of the variable of depression (-0.66 vs. -0.15, P< 0.001) and an increase in quality of life components such as physical functioning (0.71 vs. 0.1, P< 0.001), emotional functioning (0.74 vs. -0.02, P< 0.001), social performance (0.56 vs. 0.02, P< 0.001) and school performance (0.68 vs. 0.15, P< 0.001) compared to the control group. Conclusion: The results of the present study showed that TTP will be an effective method to reduce depression and increase the quality of life of children with TD1.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety, Depression, Diabetes Mellitus, Type 1, Quality of Life
نویسندگان مقاله
سوگند قاسم زاده | sogand ghasemzadeh
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
زهرا نقش | zahra naghsh
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمد غلامی فشارکی | Mohammad Gholami Fesharaki
Department of Biostatistics, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
الهام شفیعی | elham shafiee
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-831-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات