این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 27 آبان 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۱-۲۰
عنوان فارسی
مقایسه واجشناختی، حافظه فردمحور و پیرامون محور و توجه انتخابی در دانشآموزان با و بدون نارساخوانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه مهارتهای واجشناختی، حافظه فردمحور و پیرامون محور و توجه انتخابی در دانشآموزان با و بدون نارساخوانی انجام گرفت. مواد و روشها: روش این پژوهش، علمی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان پسر عادی و نارساخوان پایه پنجم و ششم دبستانهای شهر تبریز در سال 98-1397 بودند که برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری چند مرحلهای استفاده شد. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مهارتهای واجشناختی لندرل و همکاران، حافظه فردمحور و پیرامون محور کرافورد و همکاران و آزمون استروپ استفاده شد. یافتهها: تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرههای دو گروه در مهارتهای نامیدن اعداد، سیالی کلامی و تعویض صداها، حافظه فردمحور و پیرامون محور و تعداد خطا و زمان توجه وجود دارد. در واقع دانشآموزان نارساخوان مهارتهای واجشناختی، حافظه و توجه انتخابی پایینتری دارند. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود که به نقش مهارتهای واجشناختی، بهبود حافظه و توجه انتخابی در دانشآموزان نارساخوان توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توجه، حافظه، نارساخوانی
عنوان انگلیسی
The Comparison of Phonological, Memory Self- Cued and Around- Cued, and Selective Attention on Students with and Without Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of the present study was the comparison of phonological skills, memory self-cued and around- cued, and selective attention on students with and without dyslexia. Materials and Methods: The statistical population of the present study was normal and dyslexic male students of the fifth and sixth grades of Tabriz, Iran primary schools in 2018-2019. Multi- stage sampling methods were used to select the participants. For data collection, the phonological skills Landerl, memory self- cued, and around-cued Crawford et al, and Stroop test were used. Results: There is a statistically significant difference between the mean scores of the two groups in the skills of naming numbers, verbal fluidity and voice exchange, memory- centered and peripheral memory, and the number of errors and time of attention. Dyslexic students have lower phonological skills, memory, and selective attention. Conclusion: Attentions are required to the role of phonological skills, memory improvement, and selective attention in dyslexic students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
attention, memory, phonological, dyslexia
نویسندگان مقاله
رامین حبیبی کلیبر | Ramin Habibi Kaleybar
Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
گروه آموزش، دانشکده تربیت و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-709-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم اعصاب شناختی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات