این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 شهریور 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۵
عنوان فارسی
اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر همدلی و قضاوت اخلاقی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال نافرمانی مقابلهای یکی از شایعترین اختلالهای رفتاری مخرب است. امروزه روشهای غیرتهاجمی مانند تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز برای کنترل و بهبود نشانههای اختلالات جایگاه ویژهای یافتهاند و ممکن است مزایایی نسبت به درمانهای دارویی داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر همدلی و قضاوت اخلاقی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای انجام شد. مواد و روشها: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه پسران 11-8 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای مدارس ابتدایی شهر ارومیه در سال 99-1398 بود. از بین کل جامعه هدف به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 30 نفر دانشآموز دارای اختلال نافرمانی مقابلهای با استفاده از پرسشنامه درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای (هومرسن و همکاران، 2006)، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند، سپس مقیاس همدلی گریفت (بریانت ، 1982) و پرسشنامه قضاوت اخلاقی (سینها و وارما، 1998) توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز به طور قابل توجهی همدلی و قضاوت اخلاقی را نسبت به گروه کنترل بهبود بخشید. نتیجهگیری: این مطالعه حاکی از آن است که روانشناسان و درمانگران میتوانند از تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز در کنار سایر درمانها برای بهبود همدلی و قضاوت اخلاقی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحریکپذیری قشر مغز، قضاوت، همدلی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Transcranial Direct-Current Stimulation on Empathy and Moral Judgment of Children with Oppositional Defiant Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Oppositional defiant disorder (ODD) is one of the most common destructive behavioral disorders. Today, non-invasive methods, such as transcranial direct-current stimulation (tDCS), to control and improve the symptoms of various disorders have found a special place and may have advantages over drug treatments. This study aimed to investigate the effectiveness of tDCS on empathy and moral assessment of children with ODD. Materials and Methods: The research design is semi-experimental with a post-test pre-test with the control group. The statistical population of the study was all 8-11 years old boys with ODD in primary schools in Urmia, Iran in 2019-2020. Out of the total target population, by multistage cluster sampling, 30 students with ODD were selected using ODD Rating Scale (Hommersen et al, 2006), and randomly assigned into two experimental (n=15) and control (n=15) groups, then Griffith Empathy Measure (Bryant, 1982) and Moral Judgment Test (Synha & Warma, 1998) were completed by the participants. Descriptive statistics and univariate Analysis of Variance were used to analyze the data. Results: The results of this study showed that the application of tDCS significantly improved empathy and moral judgment compared to the control group. Conclusion: The study implies that psychologists and therapists may use tDCS along with other treatments to improve empathy and moral judgment of children with ODD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cortical Excitability, Judgment, Empathy
نویسندگان مقاله
فرهاد غدیری صورمان آبادی | farhad ghadiri sourman abadi
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
خوشدوی ابراهیم زاده | khoshdavi ebrahimzadeh
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
ثریا انوری انبی | soraya anvari anbi
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
نسیم غضنفری | nasim ghazanfari
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-848-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم اعصاب شناختی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات