این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۲-۲۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش حضوری و مجازی مهارت‌های پایه شناختی در مراکز مراقبت روزانه توانبخشی ذهنی در دوره پاندمی کووید- ۱۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سبک آموزش کودکان به‌ویژه کودکان کم توان ذهنی در طول همه‌گیری کووید-19 تغییر کرده است. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی آموزش حضوری و مجازی مهارت‌های پایه شناختی در مراکز مراقبت روزانه توانبخشی ذهنی در دوره پاندمی کووید-19 انجام شد. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر، مطالعه طولی روند است. جامعه آماری کلیه کودکان مراجعه کننده به مراکز توانبخشی شهر تبریز بود. 30 کودک 6 تا 12 ساله تحت آموزش و توانبخشی به صورت در دسترس انتخاب شدند و نمرات این کودکان در زمینه توانایی‌های شناختی مرتبط با مهارت‌های پایه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش چک لیست سنجش مهارت‌های پایه و مقیاس بهره هوشی وکسلر برای کودکان بود. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در سه فصل اول نمرات این کودکان پس از دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی در دوره حضوری به طور معنی‌داری افزایش یافته است. اما با شیوع جهانی ویروس کرونا و مجازی شدن دوره آموزشی، نمرات به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در نهایت با تلفیق آموزش حضوری و مجازی، مجددا روند حالت صعودی پیدا کرده است، اما شیب و سرعت افزایش نمرات همچنان کمتر از دوره‌های حضوری است. نتیجه‌گیری: آموزش حضوری در مقایسه با آموزش مجازی و تلفیق این دو، در بهبود توانایی‌های شناختی مرتبط با مهارت‌های پایه کودکان مؤثرتر بود. توانمندی‌های مربیان و والدین در حوزه آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی باید متناسب با نیازهای ویژه این کودکان باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کووید-19، توانبخشی، آموزش

عنوان انگلیسی Comparison of The Effectiveness of Face -to- Face and Virtual Training of Basic Cognitive Skills in Mental Rehabilitation Day Care Centers during Covid-19 Pandemic Time
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The style of children's education, especially children with intellectual disabilities during the Covid-19 pandemic has changed. This study aimed to compare the effectiveness of face-to-face and virtual training of basic cognitive skills in mental rehabilitation daycare centers during the Covid-19 pandemic. Materials and Methods: The method of the present study is a longitudinal study of the trend. The statistical population was all children in rehabilitation centers in Tabriz, Iran. 30 children undergoing training and rehabilitation at the age of 6 to 12 years were selected by availability and the scores of these children in the field of cognitive abilities related to basic skills were examined. The instrument used in this study was a checklist for assessing basic skills and the Wechsler IQ scale for children. Results: The results showed that in the first three seasons, the scores obtained by these children after receiving educational and rehabilitation services in a face-to-face course significantly increased. However, with the global prevalence of coronavirus and the virtualization of the training course, scores significantly decreased. Finally, with the combination of face-to-face and virtual education, the trend has risen again, but the slope and speed of increasing scores are still lower than face-to-face courses. Conclusion: Face-to-face education compared to virtual education and the combination of the two, was more effective in improving cognitive abilities related to children's basic skills. The abilities of educators and parents in the field of virtual education and the production of electronic content should be tailored to the special needs of these children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله COVID-19, Rehabilitation, Education

نویسندگان مقاله لیلا راستگار فرج زاده | Leyla Rastgar Farajzadeh
Neuroscience Department Committee, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
گروه علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

محمد اصغری جعفر آبادی | Mohammad Asghari Jafarabadi
Department of Epidemiology and Biostatistics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

محسن علیرضائی حور | Mohsen Alirezaei Hoor
Department of Psychology, Payam Noor University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران

نازیلا برومند اسفنگره | nazila Boroumand Esfangareh
Department of Educational Sciences & Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-499-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات