این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
طب توانبخشی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱-۸
عنوان فارسی
مقایسه پردازش حسی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و اختلال خاص یادگیری با افراد بهنجار
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف پردازش حسی اطلاعات عامل مهمی در تعیین واکنشهای رفتاری است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه پردازش حسی اطلاعات در کودکان مبتلا به اتیسم و اختلال خاص یادگیری با افراد بهنجار است. مواد و روش ها روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود که 30 کودک مبتلا به اختلال اتیسم، 30 کودک مبتلا به اختلال خاص یادگیری و 30 کودک بهنجار به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. پردازش حسی اطلاعات از طریق پرسشنامه نیمرخ حسی 2 فرم کودکان مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها یافتههای پژوهش حاضر نشان داد کودکان مبتلا به اتیسم در تمامی مولفه های پردازش حسی نیمرخ حسی 2 فرم کودکان بهغیر از دو مولفه پردازش لامسه و موقعیت بدن با افراد بهنجار تفاوت معناداری دارند (P>0/05) و در گروه کودکان خاص یادگیری خردهآزمونهای پردازش شنیداری و بینایی تفاوت معناداری با کودکان بهنجار دارند (p < 0/05). نتیجه گیری از آنجا که پژوهش حاضر نشان میدهد بین تعدادی از مولفههای پردازش حسی در کودکان با اختلال اتیسم و اختلال خاص یادگیری و افراد بهنجار تفاوت وجود دارد و از آنجایی که همین تفاوت نمرات در کودکان اختلال طیف اتیسم و یادگیری باعث مشکلات گوناگونی در آنها میشود، لذا حمایت از این کودکان از حیث توجه به رژیم های حسی مناسب و اتخاذ تدابیری در جهت رفع مشکلات حسی آنان ضروری به نظر میرسد. همچنین، به درمانگران پیشنهاد میشود جهت درک موثرتر روایی تشخیصی این آزمون، آزمون نیمرخ حسی 2 در سایر گروههای جمعیتهای آسیب پذیر نظیر تاخیر رشدی، اختلال نقص توجه و بیشفعالی، ناتوانی هوشی و سندرم داون انجام گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پردازش حسی، اتیسم، اختلال خاص یادگیری، افراد بهنجار،
عنوان انگلیسی
Comparison of Sensory Processing between Children with Autism Spectrum Disorder and Learning Disorder and Typical Individuals
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: Sensory processing represents a significant factor in influencing behavioral responses. The purpose of the present study was to compare sensory processing in patients with autism and specific learning disorder and typical people. Materials and Methods: The research method was descriptive-causal-comparative. The study population consisted of 30 children with autism spectrum disorder, 30 children with learning disorder, and 30 typical individuals, who were selected using targeted sampling. Sensory processing of information was assessed using a questionnaire of the child's sensory profile 2. Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was used to analyze the data. Results: The findings showed that individuals with autism had a significant difference in all sensory processing components of the sensory profile 2, except for the two components of tactile and body position compared with those of the normal individuals (P < 0.05) and individuals with learning disorder had a significant difference with normal individuals in auditory and visual components of the sensory profile (p < 0/05). Conclusion: Since the present study shows that there is a difference between several sensory processing components in children with autism and learning disorder and those in typical people, and these variations can cause a wide range of problems in children with autism spectrum disorder and specific learning disorder, it seems necessary to support children in considering proper sensory diet and taking measures to resolve their sensory problems and thus improve their sleep patterns. Besides, it is suggested that therapists should implement this test in other groups of vulnerable populations like developmental delay, attention deficit hyperactivity disorder, infertility, and Down syndrome.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پردازش حسی, اتیسم, اختلال خاص یادگیری, افراد بهنجار
نویسندگان مقاله
مهناز استکی |
گــروه روانشناســی تربیتــی اســتثنایی، دانشــکده روانشناســی، دانشــگاه آزاد اســلامی واحــد تهــران مرکــزی، تهــران، ایــران
منصوره شهریاری احمدی |
گــروه روانشناســی تربیتــی اســتثنایی، دانشــکده روانشناســی، دانشــگاه آزاد اســلامی واحــد تهــران مرکــز، تهــران، ایــران
رویا کوچک انتظار |
گــروه روانشناســی تربیتــی اســتثنایی، دانشــکده روانشناســی، دانشــگاه آزاد اســلامی واحــد تهــران مرکــز، تهــران، ایــران
ابراهیم محمودی |
کمیته پژوهشی دانشجویی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران.ایران
نوید میرزاخانی |
استادیار، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101243_f51062a43bf58a23480c335255c0a7d8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات