این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۴۶۶-۲۴۷۶

عنوان فارسی پیش بینی رفتارهای خود آسیبی بدون قصد خودکشی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بر اساس مدل ترکیبی سرشت‌های عاطفی هیجانی (مقاله انگلیسی)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: خود آسیبی بدون قصد خود کشی رفتاری با فراوانی بالا در نوجوانی است و پژوهش‌های متعددی به نقش متغیرهای سرشتی بر بروز این رفتارها اشاره کرده‌اند. هدف این پژوهش پیش بینی رفتارهای خود آسیبی در دانش آموزان متوسطه دوره دوم بر اساس مدل ترکیبی سرشت‌های عاطفی-هیجانی بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر نمین در استان اردبیل بودند که از میان آنان تعداد 205 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و با پرسشنامه‌ سرشت‌های ترکیبی عاطفی-هیجانی و پرسشنامه آسیب به خود مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss-v.20 ، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام شد.  نتایج: ابعاد سرشت هیجانی با ضریب همبستگی گام به گام 37%، حدود 13 درصد ازتغییرات مربوط به رفتارهای خود آسیبی را تبیین و پیش بینی می‌کند. ابعاد اراده به صورت منفی و بازداری به صورت مثبت توانستند رفتارهای خود آسیبی را پیش بینی نمایند. ابعاد سرشت عاطفی نیز در مجموع توانستند با ضریب همبستگی 395%، حدود 16 درصد از تغییرات مربوط به رفتارهای خود آسیبی را تبیین و پیش بینی کنند که ابعاد افسرده، تغییر پذیر و بازداری‌زدا به صورت منفی و بعد متعادل به صورت مثبت توانستند رفتارهای خود آسیبی را پیش بینی نمایند.  نتیجه‌گیری:. نتایج پژوهش نشان داد که مدل AFECT  قادر به تبیین و پیش بینی رفتارهای خود آسیبی در دانش آموزان است. بنابراین نتایج پژوهش حاضر تلویحات مهمی در زمینه استفاده از مدل AFECT با هدف شناسایی گروه‌های در معرض رفتار خود آسیبی داشته و می‌توان از آن به منظور طراحی مداخلات پیشگیرانه برای این رفتارها و پیامدهای آن استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود آسیبی بدون قصد خود کشی، مدل ترکیبی سرشت‌های عاطفی-هیجانی ، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Predicting Non-Suicidal Self-injury in Secondary High School Students Based on Affective and Emotional Composite Temperament Model (AFECT)
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Non-Suicidal Self-injury has a high frequency in adolescence, and several studies have pointed to the role of temperamental variables in the occurrence of these behaviors. This study aimed to predict self-injury behaviors in secondary high school students based on the Affective and Emotional Composite Temperament Model. Materials & Methods: This study was descriptive-correlational and its statistical population was all secondary high school students in Namin in Ardabil province, in which 205 students were selected using a multi-stage cluster sampling method and were examined by Affective and Emotional Composite Temperament questionnaires and self-injury questionnaire. Data analysis was performed using SPSS software version 20, Pearson correlation test, and stepwise regression. Results: The dimensions of Emotional Temperament with a stepwise correlation coefficient of 37%, can predict about 13% of the changes related to self-injury behaviors and volition negatively and inhibition positively were able to significantly predict self-injury behaviors. In addition, the dimensions of Affective Temperament can explain and predict with a correlation coefficient of 395%, about 16% of the changes related to self-injury behaviors and depressive, volatile and disinhibited behaviors negatively and euthymia positively could predict self-injury behaviors. Conclusion: The results showed that the AFECT model can explain and predict self-injury behaviors in students. Therefore, the results of this study have important implications for use of the AFECT model intending to identify groups exposed to self-injury behaviors and can be used to design preventive interventions for these behaviors.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Non-Suicidal Self-injury, Affective and Emotional Composite Temperament Model, Students

نویسندگان مقاله پریسا مرادی کلارده | Parisa Moradikelardeh
Department of Psychology,University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

سیف اله آقاجانی | Seifollah Aghajani
Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://jabs.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2073-3&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات