مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۱، شماره ۱۹۹، صفحات ۱۴۴-۱۵۵

عنوان فارسی تبیین فرایند یادگیری معکوس در آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: نبود انگیزه یادگیری، حجم زیاد آموختنی‌هایی که باید در زمانی کوتاه آموخته شوند و به روز نبودن بخشی از محتوای آموزشی از جمله محدودیت‌های افراد در حال یادگیری هستند. یادگیری معکوس به عنوان یک راه حل مطرح می‌گردد. در این روش، آموزش و یادگیری فردی با کمک ابزار و تکنولوژی‌های آموزشی جایگزین آموزش مستقیم یک گروه بزرگ در محیط یادگیری توسط مدرس می‌شود. در پژوهش حاضر فرایند یادگیری معکوس در آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1399 تبیین شد. مواد و روش‌ها: طرح تحقیق از نوع کیفی با نظریه داده بنیاد بود. مصاحبه عمیق با 16 نفر از خبرگان دانشگاهی و اعضاء کمیته آموزش و توانمندسازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، تهران و بابل با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. داده‌های گردآوری‌شده از مصاحبه‌ها با کمک نرم‌افزار تحلیل کیفی MAXQDA 2018 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: فرایند یادگیری معکوس در آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران دارای 12 بعد انگیزه یادگیری، عوامل فردی، عوامل فرهنگ سازمانی، عوامل ساختاری، استقرار یادگیری معکوس، اقدامات تسهیلی، موانع و چالش‌های سازمانی، موانع و چالش‌های غیرسازمانی، بسترسازی و برنامه‌ریزی، آگاهی‌بخشی، کیفیت آموزش و کیفیت یادگیری بود. استنتاج: پذیرش یادگیری معکوس به عنوان یک رویکرد مستقل توسط مدیران عالی، فراهم‌سازی و ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها و امکانات آموزش مجازی و ارتقای توانمندی‌های مدیریتی از طریق پذیرش اساتید شایسته و آشنا به فرایند یادگیری معکوس برای آموزش می‌توانند راهکارهای مناسبی برای اجرایی کردن یادگیری معکوس باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری معکوس، نظریه داده بنیاد، آموزش ضمن خدمت کارکنان، دانشگاه علوم پزشکی مازندران

عنوان انگلیسی Flipped Learning Process in Mazandaran University of Medical Sciences: A Grounded Theory Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Lack of learning motivation, large amount of information that must be learned in a short time, and lack of up-to-date content are among the limitations of effective learning. Flipped learning is suggested as a solution in which direct teaching in classroom environment is replaced by teaching and individual learning using educational tools and technologies. In this study, we investigated flipped learning process in Mazandaran University of Medical Sciences, aiming in-service training of employees, 2020. Materials and methods: A qualitative study using grounded theory approach was performed. The participants (n=16) included elite university experts and members of the education and empowerment committees in Mazandaran, Babol, and Tehran universities of medical sciences. They were selected via purposeful sampling. In-depth interviews were done and data were analyzed by MAXQDA 2018. Results: Flipped learning process in Mazandaran University of Medical Sciences has 12 dimensions, including learning motivation, individual factors, factors of organizational culture, structural factors, establishment of flipped learning, facilitating measurements, organizational barriers and challenges, non-organizational barriers and challenges, planning, awareness, the quality of education, and learning quality. Conclusion: Acknowledging flipped learning, as an independent approach, by senior managers, providing and improving the quality of e-learning infrastructure and facilities, and improving management capabilities and performances through recruiting professors who are familiar with this phenomenon can be of great benefit in implementing this approach.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله flipped learning, grounded theory, in-service training of employees, Mazandaran University of Medical Sciences

نویسندگان مقاله عبدالله علی اسماعیلی | Abdullah Ali-Ismaili
Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Babol, Iran
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

ارسطو گوران اوریمی | Arasto Goran Orimi
Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Babol, Iran
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

سید زهرا حسینی درونکلایی | Seyed Zahra Hosseini Daroun kolaei
PhD Student in Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Babol, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-13078-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سیاست گذاری و مدیریت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات