مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۱، شماره ۱۹۹، صفحات ۱۳۱-۱۴۳

عنوان فارسی تجارب آموخته اعضای هیات علمی از ساختار موسسات آموزشی و پژوهشی دنیا؛ مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: توجه به تغییر نیازهای جامعه در زمینه سلامت و ضرورت نظام آموزشی پاسخگو و همسو با نیازهای جامعه، ضرورت بازنگری ساختار آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را نمایان می‌‌نماید. هدف از این مطالعه تبیین تجارب آموخته ساختار موسسات آموزشی و پژوهشی می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌کیفی، به منظور تبیین تجارب خبرگان از ساختار موسسات آموزشی و پژوهشی، بر اساس نمونه‌گیری مبتنی بر هدف با 26 نفر از اعضای هیات علمی رشته‌های علوم پزشکی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های خارج از کشور مصاحبه‌های نیمه ساختار انفرادی در خصوص ساختار سازمانی، کارکرد و سلسه مراتب سازمانی دانشگاه محل تحصیل آن‌ها بعمل آمد. مصاحبه‌ها ضبط و دست نویس، کدگذاری و طبقه‌بندی شد و مطابق رویکرد تحلیل محتوا مرسوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: از آنالیز داد‌ه‌ها، 4 درونمایه اصلی و 12 درونمایه فرعی و 75 گویه استخراج شد. نوع ساختار سازمانی، راهبردها، مدیریت منابع و زیرساخت‌های آموزشی بعنوان مضامین اصلی در ساختار سازمانی موسسات آموزشی پژوهشی و ساختار سنتی، ساختار نوین، کارآفرینی، مدیریت تغییر، بینش بین رشته‌ای، منابع انسانی، منابع ملی، منابع فیزیکی، مراکز آموزشی، گروه‌های آموزشی، رشته‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی از سوی مشارکت‌کنندگان به عنوان زیر مضامین فرعی بیان شد. استنتاج: نتایج مطالعه حاکی از تاثیر نظام برنامه‌ریزی هر کشور (تمرکز/ عدم تمرکز) در نوع ساختار سازمانی موسسات آموزشی و پژوهشی می‌باشد. از این رو طراحی یک ساختار مناسب برای موسسات آموزشی و پژوهشی جهت تطابق آن با نیازهای جامعه و متناسب با ماموریت و اهداف هر دانشگاه ضروری می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ساختار، موسسات، دانشگاه، آموزش،پژوهش

عنوان انگلیسی Learned Experiences of Faculty Members from the Structure of Educational and Research Institutions in the World: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Paying attention to the changing needs of society in health and the need for a responsive education system in line with the needs of society, shows the need to review educational and research structure of medical universities in a country. The purpose of this study was to explain the learned experiences of academic members on the structure of educational and research institutions. Materials and methods: This qualitative study was performed in 26 faculty members of medical sciences graduated from foreign universities using purposeful sampling. Individual semi-structured interviews were performed and the participants were asked about organizational structure, the function, and organizational hierarchy of the university where they had studied. Interviews were recorded and handwritten, coded, and analyzed according to the conventional content analysis approach. Results: We extracted four main themes, 12 sub-themes, and 75 items from the data. Main themes included type of organizational structure, strategies, management of resources, and educational infrastructures. The sub-themes were as follows: the organizational structure of educational and research institutions and traditional structure, new structure, entrepreneurship, change management, interdisciplinary insight, human resources, national resources, physical resources, educational centers, educational groups, fields of study, and research centers. Conclusion: Planning system of every country (centralized/decentralized) was found to affect the type of organizational structure of educational and research institutions. Therefore, universities and research institutions are needed to design a suitable structure consistent with the needs of society and their own goals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله structure, institutions, university, education, research

نویسندگان مقاله غلامعلی گدازنده | Gholam¬Ali Gadazandeh
Associate Professor, Department of Surgery, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه جراحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

قاسم عابدی | Ghasem Abedi
Associate Professor, Department of Health, Health Sciences Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه علوم بهداشت، مرک تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پ شکی مازندران، ساری، ایران

مهدی پوراصغر | Mehdi Pourasghar
Associate Professor, Department of Psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد،دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

منصور رنجبر | Mansour Ranjbar
Associate Professor, Medicine Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز توسعه مطالعات آموزس علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساری ایران

رویا ملک زاده | Roya Malekzadeh
PhD in Health Services Management, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساری، ایران

سیاووش مرادی | Siavash Moradi
Assistant Professor, Medicine Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز توسعه مطالعات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساری ایران

مریم خزایی پول | Maryam Khazaei pool
Assistant Professor, Department of Public Health, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

ارمین اله وردی | Armin Allahverdi
Assistant Professor, Department of Radiology, Faculty of Allied Medical Sciences, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه رادیولوژی، دانشکده پیراپزشکی ساری،دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-8007-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سیاست گذاری و مدیریت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات