مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۱، شماره ۱۹۹، صفحات ۹۸-۱۰۶

عنوان فارسی ارزیابی اخلاق حرفه ای کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در محیط بالینی از دیدگاه اساتید: یک مطالعه توصیفی-تحلیلی
چکیده فارسی مقاله  سابقه و هدف: یکی از مباحث مطرح و مهم در اخلاق پزشکی، اخلاق حرفه‌ای است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اخلاق حرفه‌ای کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در محیط بالینی از دیدگاه اساتید، انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی، بر روی 161 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی در سال تحصیلی 99-98 انجام شد. انتخاب نمونه‌ها با استفاده از روش سرشماری انجام گرفت، و جهت جمع‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه‎ محقق ساخته 25 آیتمی ارزیابی اخلاق حرفه‌ای کارورزان استفاده گردید. تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف‌معیار) و تحلیلی (آزمون‌های تی تست، ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA) انجام شد. یافته‌ها: از مجموع 161 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی شرکت‌کننده در مطالعه حاضر، 5/66 درصد مرد و 8/93 درصد متاهل بودند. میزان اخلاق حرفه‌ای اکثر کارورزان پزشکی از دیدگاه اساتید، با میانگین و انحراف معیار 74/9±71/86 ، در سطح خوب بود. اخلاق حرفه‌ای اکثر کارورزان (06/49 درصد) در سطح خوب بود. بین نمره ارزیابی شده اخلاق حرفه‌‌ای کارورزان توسط اساتید با متغیرهایی نظیر سن، جنس، وضعیت تاهل و سابقه کار اساتید ارتباط معناداری وجود نداشت (05/0P). استنتاج: اخلاق حرفه‌ای اکثر کارورزان پزشکی در سطح خوب بود. همچنین، اساتید مرد و متاهل نظرات مطلوب‌تری را نسبت به اخلاق حرفه‌ای کارورزان پزشکی داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه‌ای، اخلاق، کارورزان پزشکی

عنوان انگلیسی Professional Ethics of Medical Interns in Clinical Settings of Mazandaran University of Medical Sciences from the Perspective of Professors: A Descriptive-Analytical Study
چکیده انگلیسی مقاله  Background and purpose: Professional ethics is one of the most important issues in medical ethics. The aim of this investigation was to study the levels of professional ethics among medical interns in Mazandaran University of Medical Sciences in a clinical setting from the perspective of professors. Materials and methods: This descriptive-analytical study was performed in 161 faculty members of the Medical School in 2020. The samples were selected using census sampling. A researcher-made questionnaire consisting of 25 items on internship professional ethics was administered. Data analysis was performed using descriptive statistics and applying t-test, ANOVA, and Pearson correlation coefficient. Results: Participants included 66.5% males and 93.8% were married. According to the viewpoints of professors, most interns' professional ethics was at a good level (86.71±9.74). The professional ethics of most interns was found to be at a good level (49.06%). Findings showed no significant relationship between professional ethics evaluation score and age, gender, marital status, and working experience of the faculty members (P>0.05). The highest score was given by professors in otorhinolaryngology department (114±5.65) and the lowest score was given by the department of emergency medicine (78.57±4.27) (P< 0.05). Conclusion: A good level of professional ethics was seen in most interns. In this study, male and married professors had more favorable opinions about professional ethics of interns.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله professional ethics, ethics, medical interns

نویسندگان مقاله عبدالمجید قلی نتاج | Abdolmajid Gholinataj
Assistant Professor, Department of Anesthesiology, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه آموزشی بیهوشی و مراقبت های ویژه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

علی روان بد | Ali Ravanbod
Medical Student, Student Research Committee, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

معصومه باقری نسامی | Masoumeh Bagheri-Nesami
Professor, Traditional and Complementary Medicine Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استاد، مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

زهرا مردانشاهی | Zahra Mardanshahi
Assistant Professor, Department of Radiology, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه آموزشی رادیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-14168-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اخلاق پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات