مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۱، شماره ۲۰۶، صفحات ۱۱۴-۱۲۹

عنوان فارسی ارزیابی الگوی ساختاری عوامل ایجاد کننده و تداوم بخش اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله  سابقه و هدف: شناسایی ماهیت اضطراب اجتماعی از طریق عوامل مختلف موثر بر آن می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار نظام سلامت قرار دهد. هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی الگوی ساختاری عوامل ایجادکننده و تداوم بخش اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز بودند که تعداد 670 نفر از آنان به شیوه آنلاین به پرسشنامه هراس اجتماعی، پرسشنامه طرحواره‌های ناسازگارانه اولیه یانگ (فرم کوتاه)، مقیاس فعال‌سازی رفتاری/ بازداری رفتاری، مقیاس ارزیابی موقعیت اجتماعی بزرگسال، پرسشنامه رفتارهای ایمنی بخش هراس اجتماعی، پرسشنامه تنظیم هیجان، مقیاس کوتاه شده افکار و باورهای اجتماعی و مقیاس باورهای مرتبط با خود در اضطراب اجتماعی پاسخ دادند. داده‌ها با روش‌های مدل یابی معادلات ساختاری و بوت استرپ با نرم‌افزار AMOS تحلیل شدند. یافته‌ها: شاخص‌های برازش نشان داد مدل پژوهش، برازش مناسبی با داده‌ها دارد. در مدل پژوهش حاضر مسیرهای مربوط به بازداری رفتاری، بی اعتمادی- بدرفتاری، نقص- شرم، انزوای اجتماعی، معیارهای سخت‌گیرانه از طریق میانجی‌گرهای ارزیابی موقعیت اجتماعی، رفتارهای ایمنی بخش، تنظیم هیجان، افکار و باورهای اجتماعی، باورهای مرتبط با خود با اضطراب اجتماعی رابطه معنی دار داشتند ولی از طریق مسیر میانجی‌گر تنظیم هیجان رابطه معنی‌داری مشاهده نشد (0/0001P<). استنتاج: با توجه به نقش عوامل ایجادکننده و تداوم بخش در مدل پژوهش، می‌توان از آن در طراحی درمان اضطراب اجتماعی و ارتقای سلامت دانشجویان علوم پزشکی بهره گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب اجتماعی، ایجادکننده، تداوم، بازداری رفتاری، طرحواره، رفتارهای ایمنی بخش

عنوان انگلیسی Evaluating The Structural Model for Causative and Maintaining Factors of Social Anxiety Disorder in Students of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله  Background and purpose: Identifying the nature of social anxiety through its causative factors can provide valuable information for the health system. The purpose of this study was to evaluate a structural model for creating and maintaining factors causing social anxiety disorder in students in a medical sciences university. Materials and methods: A descriptive-correlational study was performed in all students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Online questionnaires were completed (n= 670), including social phobia inventory (SPIN), Young Schema Questionnaire-Short Form (YSQ-3), Behavioral Activation/Inhibition Systems (BAS/BIS), Older Adult Social-Evaluative Situations Questionnaire (OASES), Social Phobia Safety Behaviors Scale (SPSBS), Emotion Regulation Questionnaire (ERQ), Mini-Social Thoughts and Beliefs Scale (Mini-STABS), and Self-Beliefs Related to Social Anxiety Scale (SBSA). Data were analyzed by structural equation modeling and Bootstrap method using AMOS software. Results: Fit indices showed that hypothetical research model has a good fit with the data. In the present model, positive significant relationships were found between social anxiety and the paths associated with behavioral inhibition, trust-abuse, defectiveness/shame, social isolation, unrelenting standards via mediators of social-evaluative situations, safety behaviors, emotion regulation, social thoughts and beliefs, and self-beliefs to social anxiety (P< 0.0001). But, we observed no significant relationship between social anxiety and emotion regulation mediator path (P< 0.0001). Conclusion: Considering the role of etiology and maintenance factors in current model, it can be used in designing treatments for social anxiety and promoting the health of medical students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله social anxiety, etiology, maintenance, behavioral inhibition, schema, safety behaviors

نویسندگان مقاله سید اسماعیل هاشمی | Seyed Esmail Hashemi
Professor, Department of Education and Psychology, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran
استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

مهدی حسنوند عموزاده | Mahdi Hassanvand Amouzadeh
PhD Candidate in Psychology, Department of Education and Psychology, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

مهناز مهرابی زاده هنرمند | Mahnaz Mehrabizadeh Honarmand
Professor, Department of Education and Psychology, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran
استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

سودابه بساک نژاد | Soodabeh Bassak Nejad
Professor, Department of Education and Psychology, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran
استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

محمد ربیعی | Mohammad Rabiei
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature, Shahrekord University, Shahrekord, Iran
‌دانشیار،‌ گروه‌ روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6026-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات