این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۳۳۳-۳۴۰

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی مقیاس آینده تاریک در مادران کودکان کم‌توان هوشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب آینده نوعی نگرش به آینده با هیجان و شناخت منفی است که در والدین کودکان دارای اختلالات جسمانی و روانی به وفور دیده می‌شود و خود پایه و اساسی برای اکثر اختلالات روانی و جسمانی می‌باشد. بنابراین تشخیص بهنگام آن زمینه­ پیش­گیری و درمان را فراهم می‌آورد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی روایی و پایایی مقیاس آینده تاریک در مادران کودکان کم‌توان هوشی انجام شد.روش کار: نمونه گیری این این مطالعه مقطعی و اعتباریابی در سال 1398 در شهر اصفهان به روش تصادفی انجام شد. از میان مادران کودکان کم­توان هوشی که در مدارس ویژه تحصیل می‌کردند 196 نفر و مادران کودکان عادی 109 نفر انتخاب شدند و مقیاس آینده تاریک بر روی آنها اجرا شد. روش سنجش روایی محتوا، روایی همگرا (پرسشنامه اضطراب بک)، همبستگی گویه ها با نمره کل (تحلیل مواد)، روایی ملاکی و روایی سازه و روشهای پایایی بازآزمایی، تنصیفی و همسانی درونی استفاده شدند. داده ها از طریق نسخه 24 نرم افزار SPSS وAmos-18 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش، نشان‌دهنده تایید روایی محتوا، روایی همگرایی 65/0، تحلیل مواد 31/0-74/0 (01/0P<)، معناداری روایی ملاک و روایی سازه 58/0-78/0 (001/0P<) و پایایی بازآزمایی، تنصیفی و همسانی درونی به ترتیب 70/0، 64/0 و 71/0 بود.نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، مقیاس آینده تاریک ابزاری کوتاه با روایی و پایایی مناسب برای سنجش اضطراب آینده در مادران کودکان کم توان هوشی می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب آینده، کودکان کم‌توان هوشی، مادران، مقیاس آینده تاریک

عنوان انگلیسی Investigation of the validity and reliability of the Dark Future Scale in mothers of children with intellectual disability
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Future anxiety is an attitude toward the future with negative emotions and cognition, which is frequently seen in parents of children with mental and physical disorders. It is the basis for most mental and physical disorders. So, early diagnosis can cause prevention and treatment. This study aimed to evaluate the validity and reliability of the dark future scale in mothers of children with intellectual disabilities.Materials and Methods: This survey study was a cross-sectional and validation study. Sampling was done by random sampling. So, 196 mothers among mothers of children with intellectual disabilities who were studying in special schools in 2019 in Isfahan city, and 109 mothers of normal children were selected and filled out the questionnaire. Content validity, convergent validity, correlation of items with the total score (material analysis), criterion validity and construct validity, test-retest reliability, split-half reliability, and internal consistency were used. Data analyzed through SPSS-24 and AMOS-18 software. Results: The results showed that the content validity was validated, 0.65 for convergent validity, 0.31-0.74 (P< 0.01) for material analysis, significant criterion validity, 0.58 -0.78 (P< 0.001) for construct validity, and test-retest reliability, split-half reliability and internal consistency respectively were 0.70, 0.64 and 0.71. Conclusion: According to the results, the dark future scale is a short tool with significant validity and reliability to measure future anxiety in mothers of children with intellectual disability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dark Future Scale, Future anxiety, Intellectual Disability, mothers

نویسندگان مقاله مژگان طرفایه | Mozhgan Torfayeh
M.A in psychology, Department of psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

امیر قمرانی | Amir Ghamarani
Assistant Professor, Psychology and education of children with special needs Department, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استادیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان با‌ نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

شیرین باقرزاده | Shirin Bagherzadeh
M.A. in psychology, Department of psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_17507.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات