این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۳۰۱-۳۱۰

عنوان فارسی بررسی خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه عملکرد تأملی والدینی (PRFQ)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عملکرد تأملی یکی از حوزه­های مهم و جدید در تحول و آسیب­شناسی کودکان است. هدف این پژوهش، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه عملکرد تأملی والدینی در کودکان 3 تا 5 ساله است.روش کار: نمونه آماری این پژوهش، شامل 300 کودک 5-3 ساله (150 نفر مبتلا به آسم و 150 نفر عادی) از شهر مشهد بودند. کودکان مبتلا به آسم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بیمارستان کودکان اکبر و مطبهای شخصی و کودکان سالم با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ­ای از مهدکودکهای شهر مشهد در سال 1398 انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از مادران خواسته شد تا پرسشنامه عملکرد تأملی والدینی را تکمیل کنند. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ و روایی پرسشنامه با روش روایی محتوایی و روایی سازه (تحلیل عاملی و تأییدی) بررسی شد.یافته­ها: ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ حاکی از پایایی مطلوب برای کل مقیاس و هر سه عامل بود (60/0=α). نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز بیانگر وجود 3 عامل است که در مجموع 60 درصد واریانس کل را تبیین می‌کنند. تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از برازش قابل قبول در تعیین عامل‌ها با گویه‌های جدید بود. این عوامل مطابق با پژوهش اصلی، پیش ­ذهنی­ سازی، قطعیت درباره‌ی حالات ذهنی و کنجکاوی درباره‌ی حالات ذهنی نام گرفتند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های تحقیق، پرسشنامه عملکرد تأملی والدینی، پرسشنامه‌ای موثر است که از روایی و پایایی مطلوبی به منظور سنجش سازه عملکرد تأملی والدینی در ایران برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرسشنامه عملکرد تأملی والدینی، خصوصیات روان‌سنجی، کودکان

عنوان انگلیسی Investigating psychometric properties of Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Reflective function is one of the important and new areas in the development and pathology of children. This study aimed to determine the reliability and validity and reliability of the parental reflective functioning questionnaire in children.Materials and Methods: The cases of this study conducted in Mashhad city (the second populous city in Iran) included 300 children aged 3-5 years (150 children with asthma and 150 healthy children). The children with asthma were selected through convenience sampling method from Akbar pediatric hospital and personal office in Mashhad city, and the healthy children selected through multistage cluster sampling from kindergartens of Mashhad in 2019. Mothers completed a parental reflective functioning questionnaire. The reliability of the questionnaire was assessed with Cronbach's alpha coefficient, and its validity with content validity and construct validity method (confirmatory factor analysis).Results: The reliability coefficient of the questionnaire based on Cronbach’s alpha indicated desirable reliability for the whole scale and all three factors (α=0.60). The results of exploratory factor analysis (EFA) indicated three factors, totally defining 60 percent of the total variance. Also, confirmatory factor analysis indicated acceptable fitness in the determination of factors with new items. These factors were called pre-metallization, certainty about the mental states, and curiosity in the mental states in conformity with the main study.Conclusion: It seems that the parental reflective functioning questionnaire is an useful questionnaire that has a desirable validity and reliability for measuring parental reflective function in Iranian population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children, Parental Reflective Functioning Questionnaire, Psychometric Properties

نویسندگان مقاله محمد فتحی | Mohammad Fathi
Ph.D. student in psychology, Department of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

سیدامیر امین‌یزدی | Seyed Amir AminYazdi
Professor, Department of Education and Counseling Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

حسین کارشکی | Hossein Kareshki
Associate professor, Department of Education and Counseling Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

حمید آهنچیان | Hamid Ahanchian
Associate professor, Department of Pediatrics, Mashhad University of Medical Science, Mashhad, Iran
گروه کودکان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_17346.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات