این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 شهریور 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۲۸۵-۲۹۱
عنوان فارسی
سنجش سطح اضطراب کودکان در اتاق انتظار جراحی بعد از نمایش عروسکی و پخش پویانمایی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نتایج منفی اضطراب در روند جراحی و بهبودی کودکان تحت عمل جراحی، نیازمند استفاده از روشهای غیردارویی است. لذا مطالعه حاضر با هدف سنجش سطح اضطراب کودکان در اتاق انتظار جراحی بعد از نمایش عروسکی و پخش کارتون انجام شد. روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی در 90 کودک 6-3 ساله کاندید عمل جراحی تانسیلکتومی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، سال 1394 انجام شد. کودکان به همراه والدینشان، 15 دقیقه انیمیشن کودکانه و نمایش عروسکی دیدند. ابزار پژوهش شامل فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه اضطراب ییل بودند. دادهها با آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 تحلیل گردیدند.نتایج: بر اساس یافته ها میانگین اضطراب کودکان بعد از مداخله معنیدار بوده است (02/0P=). همچنین اضطراب کودکان که نمایش عروسکی دیده بودند کاهش بیشتری نسبت به گروه پویانمایی نشان داد (001/0>P). مقایسه میانگین اضطراب، قبل و بعد از مداخله در دو جنس تفاوت معنیداری نشان نداد.نتیجهگیری: باتوجه به نتایج، استفاده از روشهای انحراففکر بصری میتواند نقش مؤثری در کاهش اضطراب کودکان قبل از عمل جراحی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، پویانمایی، جراحی، کودکان
عنوان انگلیسی
Surveying children's anxiety in the waiting room of surgery after watching the puppet show and animation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Negative results of anxiety in the process of surgery and recovery of children undergoing surgery require the use of non-prescriptive methods. Therefore, the present study aimed to measure children's anxiety in the surgical ward after the puppet show and watching animation. Materials and Methods: This clinical trial study was performed on 90 children aged 3-6 years undergoing tonsillectomy surgery at Birjand University of Medical Sciences in 2015. The children, along with their parents, watched 15 minutes of animation and puppet shows. Research instrument included demographic form and Yale Anxiety questionnaire. Data analyzed by descriptive and analytic statistical tests through SPSS software version 16. Results: Based in the findings, children's anxiety reduced significantly after intervention (p < /em>= 0.02). Also, children who watched puppet show had lower scores in anxiety test compared than animation group (p < /em>< 0.001). Comparing anxiety before and after the intervention did not show a significant difference between the two genders. Conclusion: According to the results, visual deviant techniques can have an effective role in reducing children's anxiety before surgery.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Animation, Anxiety, Children, Surgery
نویسندگان مقاله
مصطفی روشن زاده | Mostafa Roshanzadeh,
Departement of nursing, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord,Iran
استادیار گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
علی تاج آبادی | Ali Tajabadi
Department of medical emergency, Faculty of Paramedical, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran
گروه فوریت پزشکی،دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
سمیه محمدی | Somayeh Mohammadi
Department of nursing, Shahr-e-Kord University of Medical Sciences, Shahr-e-Kord, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری بروجن، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_17325.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات