این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۲، شماره ۶، صفحات ۳۸۱-۳۹۰

عنوان فارسی طراحی مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش واسطه ای سبک های اسنادی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سازگاری­ تحصیلی، حیطه­ای خاص از مفهوم عام سازگاری است که به موضوع سازگار شدن فرد با دوره و رشته تحصیلی، محیط آموزشی و الزامات آن می­پردازد. لذا پژوهش طراحی مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش واسطه ای سبک های اسنادی بود.روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص از نوع مدل یابی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه آماری 600 نفر از این دانشجویان بود که به روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چندمرحله انتخاب شدند و به پرسشنامه های سازگاری تحصیلی اندرسون و همکاران، ویژگی های شخصیت مک‌کری و کاستا، و سبک های اسنادی پترسون و سلیگمن پاسخ دادند. داده ها با تستهای آماری توصیفی، مدل یابی معادلات ساختاری، ضریب همبستگی، نرم­افزار SPSS و AMOS انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد روان نژندی و گشودگی به تجربه به صورت منفی و معنی­دار و برون گرایی و وجدان مداری به صورت مثبت و معنی دار پیش بینی کننده سازگاری تحصیلی است. روان نژندی به صورت منفی و معنی دار و توافق پذیری و گشودگی به تجربه و وجدان مداری به صورت مثبت و معنی دار پیش بینی کننده اسنادهای مثبت می باشند. روان نژندی به صورت مثبت و معنی­دار و برون گرایی، گشودگی به تجربه و وجدان مداری به صورت منفی و معنی دار پیش بینی کننده اسنادهای منفی می باشد. سبک های اسناد مثبت به صورت مثبت و سبک های اسناد منفی به صورت منفی و معنی­دار پیش بینی کننده سازگاری تحصیلی می باشد. سرانجام اینکه نتایج نشان داد که روان نژندی، برون گرایی، توافق پذیری و وجدان مداری از طریق سبک های اسنادی می توانند سازگاری تحصیلی را به صورت غیرمستقیم و معنادار پیش بینی نمایند.نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که سبک های اسنادی در ارتباط بین ویژگی های شخصیت و سازگاری تحصیلی دارای نقش واسطه ای معناداری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سازگاری تحصیلی، سبک های اسنادی، ویژگی های شخصیتی

عنوان انگلیسی Designing a casual model for academic adjustment based on personality traits with the mediating role of attribution styles
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Academic adjustment is a specific area of ​​the general concept of adjustment that deals with the issue of an individual’s adjustment to the course and field of study, educational environment and its requirements. Therefore, the research sought to design a causal model for academic adjustment based on personality traits with the mediating role of attributional styles. Materials and Methods: The research method was descriptive-correlational and of structural equation modeling in particular and the statistical population included all undergraduate students of Islamic Azad University of Marvdasht city, Iran in the academic year 2017-2019. The statistical sample consisted of 600 students who were selected by multi-stage cluster random sampling and answered the questionnaires including Academic Adjustment Scale by Anderson et al., personality traits by McCrae and Costa, and attribution styles by Patterson and Seligman. Data were analyzed by descriptive statistics, structural equation modeling, correlation coefficient, SPSS, and AMOS software. Results: The results indicated that neuroticism and openness to experience predict academic adjustment in a negative and significant way and extroversion and conscientiousness in a positive and significant way. Neuroticism predicts positive attributions in a negative and meaningful way and agreeableness and openness to experience and conscientiousness in a positive and meaningful way. Neuroticism predicts negative attributions in a positive and significant way and extroversion, openness to experience and conscientiousness in a negative and meaningful way. Positive attributional styles predict academic adjustment in a positive way and negative attributional styles in a negative and significant way. Finally, the results showed that neuroticism, extroversion, agreeableness and conscientiousness can indirectly and significantly predict academic adjustment through attributional styles. Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that attributional styles have a significant mediating role in the relationship between personality traits and academic adjustment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Adjustment, Attribution styles, Personality traits

نویسندگان مقاله زهرا طباطبایی | Zahra Tabatabai
Ph.D. student in educational psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران

سلطانعلی کاظمی | Soltan Ali Kazemi
Associate professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran
دانشیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران

آذرمیدخت رضایی | Azarmidokht Rezaei
Assistant professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran
استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران

مریم کورش نیا | Maryam Kouroshnia
Assistant professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran
استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_17801.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات