این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۲۰۱-۲۰۹

عنوان فارسی مقایسه ی اثربخشی روان درمانی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد به روش ماتریکس با درمان فعال سازی رفتاری گروهی بر افسردگی وکیفیت زندگی دانشجویان افسرده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی اثربخشی روان درمانی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد به روش ماتریکس با درمان فعال سازی رفتاری گروهی بر افسردگی و کیفیت زندگی دانشجویان افسرده بود.روش کار: در این مطالعه بالینی، تعداد 45 نفر از دانشجویان مبتلا به افسردگی، در فاصله زمانی ماه­های خرداد و تیر سال1397انتخاب و به صورت تصادفی در 3 گروه درمان فعال سازی رفتاری (15 نفر) و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به روش ماتریکس (15 نفر) و شاهد (15 نفر) قرار گرفتند. گروههای آزمون 6 جلسه درمان هفتگی مبتنی بر پذیرش و تعهد به روش ماتریکس و یا درمان فعال سازی رفتاری گروهی دریافت کردند. تمام شرکت‌کنندگان مقیاس افسردگی بک - (BDI -II) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) را در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه تکمیل کردند. داده‌ها به کمک روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند.یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان هفتگی مبتنی بر پذیرش و تعهد به روش ماتریکس و درمان فعال سازی رفتاری گروهی اثر معنی‌داری بر کاهش علائم افسردگی و افزیش کیفیت زندگی دارد. بین گروه های آزمون از لحاظ افسردگیتفاوت معنی داری دیده نشد (411/0P=). نتایج به دست آمده، در مرحله پیگیری یک ماهه نیزحفظ شده بودند.نتیجه‌گیری: به نظر می رسد روان درمانی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد به روش ماتریکس و درمان فعال سازی رفتاری گروهی بر کاهش افسردگی و افزایش کیفیت زندگی دانشجویان افسرده تأثیر قابل توجهی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، درمان پذیرش و تعهد، درمان رفتاری، کیفیت زندگی

عنوان انگلیسی Comparing the effectiveness of acceptance and commitment therapy based on matrix and behavioral activation therapy on depression and quality of life
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aimed to compare the efficacy of group psychotherapy based on acceptance and commitment by matrix method and group behavioral activation therapy on depression and quality of life in depressed university students.Materials and Methods: In this clinical trial, 45 university students with depression were selected during June and July 2018 and randomly divided in 3 groups (behavioral activation, group psychotherapy based on acceptance and commitment and the control). The experimental groups received 6 weekly sessions based on matrix acceptance and commitment and behavioral activation. All participants completed the Beck Depression Scale (BDI-II) and the WHO Quality of Life Questionnaire (WHOQOL-BREF) in three stages: pre-test, post-test, and one-month follow-up. Data were analyzed using multivariate covariance analysis. Results: The results showed that matrix acceptance and commitment therapy and behavioral activation therapy have significant impacts on reducing symptoms of depression and increased quality of life. There was no significant difference between the two experimental groups in terms of depression (P= 0.411). The results also remained at a one-month follow-up. Conclusion: It seems that group psychotherapy based on acceptance and commitment by matrix method and group behavioral activation therapy can decrease depression and increas quality of life in depressed university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Acceptance and commitment therapy, Behavioral therapy, Depression, Quality of life

نویسندگان مقاله امین خالدی نیا | Amin Khaledinia
Ph.D. student, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکترا ، گروه روان شناسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز ، اهواز، ایران

بهنام مکوندی | Behnam Makvandi
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان شناسی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

پرویز عسگری | Parviz Asgari
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

رضا پاشا | Reza Pasha
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_18587.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات