این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۳، شماره ۵، صفحات ۳۲۳-۳۲۹

عنوان فارسی رابطه ی بین مهارت های ارتباطی و طرحواره های ناسازگار اولیه در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: طرحواره های ناسازگار اولیه الگوی هیجانی و شناختی خودآسیب رسانی هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته و در مسیر زندگی تکرار و تثبیت شده و تا حد زیادی کارکردی نامناسب دارند. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی مهارت های ارتباطی و طرحواره های ناسازگار اولیه در دانشجویان انجام شد.روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی تعداد 366 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سال 1398-1397 انتخاب شدند و به پرسشنامه های مشخصات دموگرافیک، مهارت های ارتباطی و طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ (فرم کوتاه) پاسخ دادند. داده ها با کمک نرم افزار SPSS و روش های آزمون های استنباطی تی و ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل شدند.یافته ها: بیشتر پاسخگویان زن (79 درصد)، مجرد (86/9 درصد)، دانشجوی علوم انسانی (73/8 درصد)، و بین 18 تا 43 سال سن (79/5 درصد) داشتند. نتایج پژوهش نشان داد بین طرحواره های ناسازگار اولیه با مهارت های ارتباطی واحدهای پژوهش همبستگی منفی وجود دارد که از نظر آماری معنی دار است ( 01/0≥P). به این معنی که هرچه دانشجویان، تعداد طرحواره های ناسازگار بیشتری داشتند مهارت های ارتباطی آنها ضعیف تر بود.نتیجه گیری: براساس نتایج این مطالعه هرچه دانشجویان با تعداد طرحواره های ناسازگار بیشتر، مهارت های ارتباطی ضعیف تری داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرحواره های ناسازگار اولیه، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای بین فردی

عنوان انگلیسی The relationship between communication skills and early maladaptive schemas in university students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Early Maladaptive Schemas (EMSs) are emotional and cognitive self-harming patterns formed at the beginning of growth and evolution in mind, and they are repeated and stabilized on the path of life; also, they have a lot of improper functions. This study examined the relationship between communication skills and EMSs in undergraduate students.Materials and Methods: In this descriptive-analytical and correlatinal study, using stratified random sampling, 366 participants were selected from students of Islamic Azad University of Rasht in 2019, completed a communication skills questionnaire, demographic questions, as well as the Young Schemas Questionnaire (Early Maladaptive Schemas Questionnaire-short version). Data were then analyzed by SPSS software, t-test and Pearson's correlation coefficient methods.Results: The majority of participants were female (79%), single (86.9%), and studying in humanities (73.8%). They aged 18 to 43 years (79.5%). Also, the results indicate a negative relationship between communication skills and EMS, which is statistically significant (P≤ 0.01).Conclusion: Based on the findings, it is concluded that the university students who had more early maladaptive schemas showed poor communication skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Early maladaptive schemas, Communication skills, Interpersonal skills

نویسندگان مقاله کوثر شفیعی رضوانی نژاد | Kosar Shafiei Rezvani Nejad
MA. student in general psychology, Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
دانشجوی ارشد روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

زینت السادات میرپور | Zinat Sadat Mirpour
PhD. in counseling, Razi Clinical Research Development Unit, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
دکترای مشاوره، مرکز توسعه تحقیقات بالینی رازی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

احدالله عزیزی | Ahadollah Azizi
Faculty of Psychology and Educational Sciences,, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

فرزانه شیخ الاسلامی | Farzaneh Sheikholeslami
Instructor, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

فهیمه رحمتی | Fahime Rahmati
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Branch of Rasht, Islamic Azad University, Rasht, Iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_19153.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات