این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۳، شماره ۶، صفحات ۴۴۳-۴۵۱

عنوان فارسی اثر بخشی طرحواره درمانی بر تحمل پریشانی وتاب آوری ماداران دارای دانش آموز کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:وجود فرزند کم توان ذهنی در خانواده تاثیرات منفی و جبران ناپذیری بر والدین بالاخص مادران به جای می گذارد. هدف از این پژوهش اثربخشی طرحواره در مانی بر تحمل پریشانی و تاب آوری مادران دارای دانش آموز کم توان ذهنی در شهر زاهدان بود.روش کار: در پژوهش حاضر 30مادر دارای دانش آموز کم توان ذهنی ،که در مدارس استثنائی ناحیه 1و 2 این شهر در سال 1399 مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل، و آزمایش مبتنی بر طرحواره درمانی تقسیم شدند. سپس تمامی شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله دو پرسشنامه تحمل پریشانی و پرسشنامه تاب‌آوری (کانر و دیویدسون) را تکمیل نموده وگروه آزمایشی نیز به مدت 8 جلسه دو ساعته تحت آموزش مبتنی بر طرحواره درمانی قرار گرفتند. در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss (نسخه 22) و شاخص های توصیفی، تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد طرحواره‌درمانی بر تحمل پریشانی وتاب آوری موثر است. بدین صورت که این درمان توانسته است تحمل پریشانی وتاب آوری مادران را افزایش دهد.نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده می‌توان طرحواره‌درمانی را به عنوان یک روش کارا جهت افزایش تحمل پریشانی و تاب آوری در مادران دارای دانش آموزکم توان ذهنی پیشنهاد داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب آوری، تحمل پریشانی، کم توان ذهنی، طرحواره درمانی، مادران

عنوان انگلیسی The effectiveness of schema therapy on distress tolerance and resilience of mothers with mentally retarded students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study aimed to investigate the relationship between personality traits and psychological well-being with the quality of working life through mediation of perceived social support in nurses working in Dezful, Iran.Materials and Methods: The research method was descriptive-correlational. The statistical population of this study was all nurses working in hospitals in Dezful, Iran. Among the statistical population, 120 people were selected through targeted sampling. To collect the data, the social support questionnaire of Zimet et al. (1988), personality traits (NEO), psychological well-being of Reef (1989), Walton's quality of working life (2003). The proposed model was evaluated using path analysis. Results: The findings of the study showed that direct traits of personality traits, psychological well-being and perceived social support to quality of working life as well as personality traits and psychological well-being to perceived social support were statistically significant (P< 0.001). The results indicated that indirect relationship between personality traits and psychological well-being was significant through perceived social support with quality of working life (P< 0.001). Conclusion: According to the obtained results, schema therapy can be recommended as an efficient method to increase distress tolerance and resilience of mothers who have mentally retarded students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Distress tolerance, Mentally retarded, mothers, Resilience, Schema therapy

نویسندگان مقاله طاهره راحت دهمرده | Tahereh Rahat Dahmardeh
Department of Psychology, Zahedan ‌Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
گروه روان شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

محمود شیرازی | Mahmoud Shirazi
Associate professor, Faculty of Educational and Psychology,Department of Psychology,University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه روان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

علی عرب | Ali Arab
Assistant professor, Faculty of Educational and Psychology,Department of Psychology,University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه روان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_19331.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات