این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۳، شماره ۶، صفحات ۴۰۹-۴۱۵

عنوان فارسی اثربخشی تئاتردرمانی بر مهارت‌های عاطفی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تئاتردرمانی یکی از روش‌های درمانی مؤثر در آموزش مهارت‌های ارتباطی می‌باشد. به دلیل نقص در مهارت‌های کلامی و غیرکلامی بدن، تنظیم و ابراز هیجانات و درنتیجه متأثر سازی رضایت از زندگی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تئاتردرمانی بر مهارت‌های هیجانی این افراد انجام شد.روش کار: نمونه های این مطالعه کار آزمایی بالینی به‌ صورت تصادفی ساده از بین بیماران مراجعه‌کننده به مرکز کاردرمانی اعصاب و روان آتیه سمنان انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. تئاتر درمانی در یک برنامه‌ی 8 جلسه‌ای طی دو هفته به مدت 60 دقیقه به‌صورت گروهی اجرا شد. پرسشنامه‌های هوش هیجانی بار-آن قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه انجام شد و نتایج پس از بررسی نرمالیتی طبق آزمون کولموگروف- اسمیرنوف با استفاده از آزمون تی زوجی بررسی شدند.یافته‌ها: در این مطالعه 20 فرد مبتلا به اسکیزوفرنی که شامل 6 نفر خانم و 14 نفر مرد شرکت کردند. هر یک از افراد به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه درمان و کنترل به تعداد 10 نفر (گروه درمان شامل 5 خانم و 5 آقا، گروه کنترل 1 خانم و 9 آقا) قرار گرفتند. بررسی داده‌ها نشان داد تفاوت معنیداری در هیچ‌یک از این خرده مقیاس‌های پرسشنامه‌های هوش هیجانی بار-آن در گروه درمان در مقایسه با کنترل با سطح معناداری 5 درصد دیده نشد.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان عنوان کرد تئاتردرمانی در این گروه از بیماران تأثیر چندانی بر هوش هیجانی ندارد؛ اما می‌توان ازاین‌روش به‌صورت مکمل در جهت تغییر رفتار، کاهش علائم افسردگی با استفاده از روش‌های مختلف مانند ارائه خود، انحراف از نقش و پیش‌بینی آینده که به آن‌ها برای صحبت و بازی با دیگران انگیزه می‌دهد، منجر شود، استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسکیزوفرنی، تئاتردرمانی، عاطفه، هوش هیجانی

عنوان انگلیسی The effectiveness of theater therapy on the emotional skills of schizophrenic patients
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Theater therapy is one of the effective treatment methods in teaching communication skills. Due to the deficiency in verbal and non-verbal skills of the body, regulation and expression of emotions and as a result affecting the life satisfaction of people with schizophrenia, this study was conducted with the aim of the effect of theater therapy on their emotional skills.Materials and Methods: In this clinical trial, cases were randomly selected from patients referred to Atieh Psychiatric Occupational Therapy Center and were divided into control and experimental groups. Theatrical therapy was performed in groups for 60 minutes in an eight-session program over two weeks. Bar-On emotional intelligence questionnaires were administered before and after the intervention in both groups and the results were evaluated after normality according to Kolmogorov-Smirnov test using paired t-test. Results: In this study, 20 patients with schizophrenia including 6 females and 14 males participated. Each person was randomly divided into 10 groups of treatment and control (treatment group including 5 women and 5 men, control group 1 woman and 9 men). The data showed that there was no difference in any of these subscales of the Bar-An emotional intelligence questionnaire in the experimental group compared the control group. Conclusion: According to the results of this study, it can be said that theater therapy in this group of patients has little effect on emotional intelligence; but it can be used as a complement to behavior change, and reducing depressive symptoms by methods such as self-presentation, role deviation, and future predictions that motivate them to talk and play with others.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive regulation, Emotional intelligence, Schizophrenia, Theater Therapy

نویسندگان مقاله مینا سادات میرشجاع | Minasadat Mirshoja
M.Sc, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کارشناسی ارشد کاردرمانی، توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران

فاطمه حسین پور | Fatemeh Hoseinpour
MS.c, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کارشناسی ارشد، گروه آموزشی کاردرمان، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان ، ایران

محسن قانونی | Mohsen Qanuni
Member of Student Research Committee, Undergraduate Student, Faculty of Rehabilitation, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشجوی کارشناسی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران

سجاد صباغی | Sajjad Sabbaghi,
Member of Student Research Committee, Undergraduate Student, Faculty of Rehabilitation, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشجوی کارشناسی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران

بهناز بهنام | Behnaz Behnam
Associate professor, Department of Psychiatry, School of Medicine, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
دانشیار گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_19323.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات