این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۳، شماره ۶، صفحات ۳۷۵-۳۸۱

عنوان فارسی بررسی تاثیرآموزش مراقبین سالمندان مبتلا به اختلالات شناختی با استفاده ازاپلیکیشن تلفن همراه بر فشار بارمراقبتی ناشی از نگهداری بیماران
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تاثیرآموزش مراقبین سالمندان مبتلا به اختلالات شناختی با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه بر فشار مراقبتی ناشی از نگهداری بیماران انجام گردید.روش کار: در این مطالعه، 60 نفراز مراقبت کنندگان بیماران سالمند مبتلا به اختلالات شناختی در بیمارستان روان پزشکی ابن سینا شهر مشهد از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمون علاوه بر دریافت آموزش های معمول، از طریق اپلیکیشن تلفن همراه نیزآموزش هایی را دریافت نمودند ولی گروه شاهد فقط آموزش های معمول را دریافت نمودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه فشار مراقبتی 22 سوالی زاریت بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-16 استفاده شد.یافته ها: نمره فشار بارمراقبین بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله تفاوت معنی‌داری دارد (001/0>P). همچنین مقایسه میانگین نمره فشار بار مراقبتی بعد از مداخله بر حسب گروه و تحصیلات، گروه و جنسیت وهمچنین بر حسب گروه و نسبت مراقبین با سالمندان تفاوت معنی‌داری داشت. (p=0.037)، (p=0.16 )، (p=0.046). ولی در مقایسه میانگین نمره فشار بار مراقبتی بعد از مداخله از نظرگروه و مشکل حرکتی بیماران تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد(174/0=P).نتیجه گیری :آموزش با اپلیکیشن تلفن همراه می تواند درکاهش فشار بار مراقبتی مراقبین از بیماران سالمند مبتلا به اختلالات شناختی، اثر داشته باشد. همچنین میزان فشاربارمراقبتی براساس میزان تحصیلات، جنسیت و نسبت مراقبین با بیمار، متفاوت است. بنابراین استفاده از روش های آموزشی از طریق تلفن همراه که روشی کم هزینه می باشد در محیط های درمانی جهت بیماران و خانواده های آنها توصیه می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات شناختی، اپلیکیشن، فشار بار مراقبتی

عنوان انگلیسی The effect of educating caregivers of the elderly with cognitive disorders using mobile application on the care burden
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aimed to investigate the effect of educating caregivers of the elderly patients with cognitive disorders using a mobile application on the care burden.Materials and Methods: In this study 60 caregivers of elderly patients with cognitive disorders in Ibn-e-Sina Psychiatric Hospital of Mashhad-Iran, were selected through the convenient sampling method. Then they were divided randomly into experimental and control groups. The experimental group received both routine training and training through the mobile application, but the control group received only routine training. The research tool was the Zarit questionnaire. Data analyzed using SPSS software version 16.Results: The results showed that the score of the caregivers' burden after the intervention was significantly different from before the intervention (P< 0.001). Also, comparing the mean score of caring stress after the intervention was significantly different according to the group and education, according to the group and gender, as well as according to the group and the caregivers' family relationship (P= 0.037, P= 0.16, and P= 0.046, respectively). However, there was no significant difference between the mean score of care load pressure after the intervention of group and patients' movement problems (P= 0.174).Conclusion: It seems that education through mobile application can play an effective role in reducing the care burden. Also, the care burden varies according to the level of education, gender, and family relationship. Therefore, the use of educational methods through mobile applications is recommended as a low-cost method in health care settings for patients and their families.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Application, Care Burden, Cognitive disorders

نویسندگان مقاله فاطمه شریفان | Fatemeh Sharifan
MS. in medical education, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

فاطمه فرهودی | Fatemeh Farhoudi
Assistant professor of psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

فرزاد اکبرزاده | Farzad Akbarzadeh
Assistant professor of psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

محمد صادقی بیمرغ | Mohammad Sadeghi Bimorgh
Ph.D. in addiction studies, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دکترای علوم اعتیاد، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

علی عمادزاده | Ali Emadzadeh
Assistant professor, Department of Medical Education, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_19161.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات