این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 29 آبان 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۳-۱۰
عنوان فارسی
اختلال در توانایی تغییر مجموعه ای در بیماران مبتلا به پرخوری عصبی: مروری سیستماتیک و متاآنالیز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تحقیقات قبلی نشان داده است که ارتباطی بین تشخیص پرخوری عصبی (BN) و ناتوانی در جابجایی مجموعه وجود دارد، اگرچه نتایج متناقضی دارد، اما هیچ متاآنالیز آسیب شناسی BN را با تغییر مجموعه بررسی نکرده است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی انتقادی و ترکیب ادبیات مربوط به توانایی تغییر مجموعه در پرخوری عصبی است.مواد و روش ها:چهار پایگاه داده (PubMed، PsycINFO، Scopus و Google Scholar) برای مطالعات واجد شرایط جستجو شدند. 8 مطالعه انتخاب شده شامل (با 24 اندازه اثر) اختلال پرخوری عصبی و گروه کنترل سالم بودند و حداقل یکی از شش معیار عصب روانشناختی زیر را در مورد توانایی تغییر مجموعه به کار گرفتند. تست ساخت مسیر (TMT)، تست مرتبسازی کارت ویسکانسین (WCST)، وظیفه بریکستون (BT)، وظیفه توهم هپتیک (HIT)، کار CatBat (CBT)، تست مجموعه تصویر (PTS). وظیفه روانی کلامی (VFT)؛ تست جابهجایی مجموعههای درونبعدی (کار تغییر ID/ED)؛ و وظیفه تغییر عاطفی (AST) برای متاآنالیز استفاده می شود. متغیر نتیجه عملکرد در جنبه تغییر مجموعه کار بود. اندازههای اثر (g Hedges) با استفاده از مدلهای اثرات ثابت ادغام شدند.نتایج:بیست و یک مطالعه با مجموع 514 بیمار مبتلا به پرخوری عصبی و 939 فرد سالم مورد بررسی قرار گرفتند. تأثیر کمی از تشخیص BN در تغییر مجموعه وجود داشت (Hedges's g = 0.24).نتیجه:مشکلات در جابجایی مجموعه که با انواع وظایف عصب روانشناختی اندازه گیری می شود در افراد مبتلا به پرخوری عصبی وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انعطاف پذیری شناختی، پرخوری عصبی، تغییر مجموعه، متاآنالیز
عنوان انگلیسی
Impaired set-shifting ability in patients with bulimia nervosa: A systematic review and meta-analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Previous research has shown that there is a link between bulimia nervosa (BN) diagnosis and set-shifting disability although with some conflicting results, yet no meta-analyses have examined the BN pathology with set-shifting. The aim of the present research is to critically appraise and synthesize the literature relating to set-shifting ability in Bulimia Nervosa.Materials and Methods: Four databases (PubMed, PsycINFO, Scopus, and Google Scholar) were searched for eligible studies. The 8 selected studies contained (with 24 effect sizes) both bulimia nervosa disorder and healthy control groups, and employed at least one of the following six neuropsychological measures of set-shifting ability; Trail Making Test (TMT), Wisconsin Card Sorting Test (WCST), Brixton task (BT), Haptic Illusion Task (HIT), CatBat task (CBT), Picture Set Test (PTS); Verbal Fluency Task (VFT); Intra-Extra Dimensional Set Shifting Test (ID/ED Shift Task); and Affective Shifting Task (AST) used for meta-analyses. The outcome variable was performance on the set-shifting aspect of the task. Effect sizes (Hedges’s g) were pooled using fixed-effects models. Results: Twenty-one studies were examined with a total of 514 BN patients and 939 healthy control groups. There was a small effect of BN diagnosis on set-shifting (Hedges’s g = 0.24). Conclusion: Based on the findings, problems in set-shifting as measured by a variety of neuropsychological tasks are present in people with bulimia nervosa.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bulimia nervosa, Cognitive flexibility, Meta-analysis, Set-shifting
نویسندگان مقاله
زهرا مغنی زاده | Zahra Moghanizadeh
Department of Psychology, Islamic Azad University, Zahedan branch, Zahedan, Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، زاهدان، ایران
فرهاد کهرازهی | Farhad Kahrazehi
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
علی مشهدی | Ali Mashhadi
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19519.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات