این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۳۸۴-۳۹۵

عنوان فارسی تأثیر آموزش سبک های مقابله‌ای مسأله محور بر استرس درک شده مراقبان خانوادگی سالمندان مبتلا آلزایمر
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مراقبان بیماران مبتلا به آلزایمر نسبت به همتایان خود که از بیماران مبتلا به آلزایمر مراقبت نمی‌کنند و یا مراقبت از بیماران جسمی را برعهده دارند، به طور مکرر بیماری‌های روان‌شناختی، افسردگی، استرس و ناراحتی بیش‌تری را تجربه می‌کنند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش سبک‌های مقابله‌ای مسأله محور بر استرس درک شده مراقبان خانوادگی سالمندان مبتلا به آلزایمر انجام یافته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی میدانی تصادفی شده است. جامعه پژوهش را مراقبان خانوادگی سالمندان مبتلا به آلزایمر ساکن شهر کرمان در سال 1396 تشکیل می‌دادند. نمونه‌ها 72 نفر بودند که به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص یافتند. مراقبان گروه مداخله هشت جلسه برنامه آموزشی راهبردهای مقابله مسأله محور را به صورت هفته‌ای یک جلسه هر جلسه 45 دقیقه براساس محتوای تعیین شده دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از نسخه 14 سؤالی پرسشنامه استاندارد استرس درک شده کوهن، قبل و دو هفته بعد از مداخله جمع‌آوری و با استفاده از آزمون‌های تی‌مستقل، تی‌زوجی و مجذور کای و در نرم‌افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: با توجه به تفاوت معنادار استرس درک شده دو گروه مداخله و کنترل، در مرحله قبل از مداخله (030/0=p) و معنادار نبودن تفاوت بین دو گروه بعد از مداخله (06/0=p)، به منظور تعیین اثر مداخله، میانگین تغییرات دو گروه مقایسه و تفاوت معنادار در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (02/0=p). نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش مقابله مسأله محور بر کاهش استرس درک شده مراقبان سالمندان آلزایمری، طراحی و اجرای مداخلات با رویکرد آموزشی می‌تواند زمینه را برای ارتقای سلامت مراقبان و در نهایت ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر فراهم نماید. ثبت کارآزمایی بالینی:IRCT2016050327736N1  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آلزایمر، مراقبان خانگی، استرس درک شده

عنوان انگلیسی Effect of problem-oriented coping strategies training on perceived stress in the family caregivers of the elderly with Alzheimer
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: The caregivers of Alzheimer's patients frequently experience more psychological illness, depression, stress, and discomfort than their peers who do not care for Alzheimer's patients or care for physically ill patients. The aim of this study was to determine the effect of problem-oriented coping strategies training on perceived stress in the family caregivers of the elderly with Alzheimer. Methods & Materials: The present study was a randomized field trial. The study population consisted of the family caregivers of the elderly with Alzheimer's disease living in Kerman in 2017. The samples were 72 people who were randomly assigned into the control or intervention groups. The caregivers in the intervention group received eight 45-minute sessions about the problem-focused coping strategies based on the specified content, once a week. Data were collected using a 14-item version of the Cohen's Perceived Stress Scale before and two weeks after the intervention, and were analyzed using independent t-test, paired t-test and chi-square tests through the SPSS software version 18. Results: Due to the significant difference in the perceived stress score between the intervention and control groups in the pre-intervention stage (P=0.030), and the lack of significant difference between the two groups after the intervention (P=0.06), in order to determine the effect of the intervention, the mean of changes between the two groups were compared and a significant difference was observed in the intervention group compared to the control group (P=0.02). Conclusion: Considering the positive effect of the problem-focused coping strategy training on reducing perceived stress in the caregivers of the elderly with Alzheimer, designing and implementing interventions with an educational approach can promote the health of caregivers and in turn improve the quality of care for Alzheimer's patients. Clinical trial registry: IRCT2016050327736N1  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Alzheimer disease, family caregivers, stress

نویسندگان مقاله شهین حیدری | Shahin Heidari
Dept. of Principles and Techniques of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran; Geriatric Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
گروه آموزشی اصول و فنون پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران؛ مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

طیبه میرزایی | Tayebeh Mirzaei
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran; Geriatric Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران؛ مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

مریم حیدری‌نژاد چترودی | Maryam Heydarinezad Chatrodi
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran; Geriatric Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران؛ مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران

اعظم حیدرزاده | Azam Heidarzadeh
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran; Geriatric Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران؛ مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2700-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات