حیات، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۲۸-۴۴

عنوان فارسی اثربخشی محتوای الکترونیکی و حمایت آنلاین، بر مهارت‌های ارتباطی پرستار با بیمار
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به اهمیت ارتباط در پرستاری، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر حمایت آنلاین پس از ارایه محتوای الکترونیکی بر مهارت‌های ارتباطی پرستاران با بیماران انجام گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، با طراحی قبل و بعد تعداد 100 نفر از پرستاران شاغل در بخش‌های ارتوپدی بیمارستان شهید دکتر چمران، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1397 به صورت تصادفی در دو گروه 50 نفری قرار گرفتند و محتوای الکترونیکی آموزش مهارت‌های ارتباطی را دریافت کردند. در گروه مداخله علاوه بر دریافت محتوای آموزشی، حمایت آنلاین از طریق رسانه اجتماعی به مدت چهار هفته با حضور روان‌شناس انجام یافت، به طوری که با طرح سؤالات و مشکلات واقعی و یا سناریوهای شبیه‌سازی شده، به بحث و بررسی پیرامون رفتار مناسب در آن موقعیت می‌پرداختند. قبل و بعد از هشت هفته، مهارت‌های ارتباطی در هر دو گروه توسط پرسشنامه Burton J.E بررسی و داده‌ها با آزمون‌های آماری تی‌مستقل و آنالیز کوواریانس چندمتغیری با نمرات افتراقی مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که قبل از انجام مداخله تفاوت معناداری بین دو گروه در نمره مهارت‌های ارتباطی وجود نداشته و هشت هفته پس از دریافت محتوای الکترونیکی نمره شرکت‌کنندگان در هر دو گروه افزایش یافته است. این افزایش در گروه تحت حمایت آنلاین میزان بیش‌تری را نشان داد (001/0p<)، در واقع حمایت آنلاین سبب تفاوت (637/0) در نمره مهارت‌های ارتباطی بین دو گروه شد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که ارایه محتوای الکترونیکی به همراه حمایت آنلاین منجر به بهبود دانش مهارت‌های ارتباطی نمونه‌های مورد مطالعه شده است. پیشنهاد می‌شود علاوه بر آموزش از طریق ارایه محتوای الکترونیکی، استفاده از رسانه‌های اجتماعی با توجه به مزایای آن‌ها از جمله سهولت استفاده، در دسترس بودن و نسبتاً کم هزینه بودن، در برنامه‌های توانمندسازی تیم درمان از جمله ارتقای مهارت‌های ارتباطی مورد استفاده قرار گیرد. ثبت کارآزمایی بالینی: IRCT20090127001599N27  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های ارتباطی، پرستاران، یادگیری الکترونیکی، حمایت آنلاین

عنوان انگلیسی The effect of online support and e-content on communication skills of nurses with patients
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Considering the importance of communication skills in nursing, we aimed to study the impact of online support and e-content on communication skills of nurses with patients. Methods & Materials: In this quasi-experimental study with pre- and post-design, 100 nurses employed in the orthopedic wards of Chamran hospital affiliated to Shiraz University of Medical Sciences in 2018 were selected randomly and assigned into two groups of 50. Both groups received the electronic content of communication skills. In the intervention group, in addition to receiving educational content, online support was provided through social media for four weeks with the presence of a psychologist, so that by asking real questions and problems or simulated scenarios, appropriate behavior in that situation was discussed. Before and eight weeks after the intervention, communication skills in the both groups were assessed by the Burton Jay's Communication Skills questionnaire, and data was compared using independent t-test and analysis of covariance. Results: The results showed that there was no significant difference between the two groups in the communication skills score before the intervention, but eight weeks after receiving the e-content, the participants' scores increased in the both groups. This increase was greater in the online support group (P< 0.001). In fact, online support caused a difference (0.637) in the communication skills score between the two groups. Conclusion: The results of this study showed the provision of e-content along with online support has led to the improvement of communication skills. It is recommended that in addition to education through e-content, social media be used in the empowerment programs of the treatment team including communication skills improvement, due to their advantages such as ease of use, availability and relatively low cost. Clinical trial registry: IRCT20090127001599N27  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله communication skills, nurses, e-learning, online support

نویسندگان مقاله ایما دربندی | Ima Darbandi
Dept. of E-learning in Medical Education, Virtual School, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزشی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

شهلا محمدزاده زرنکش | Shahla Mohamadzadeh Zarankesh
Dept. of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران

محمدرضا کردباقری | Mohammadreza Kordbagheri
Dept. of Statistics, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
گروه آموزشی آمار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

میترا ذوالفقاری | Mitra Zolfaghari
Dept. of E-learning in Medical Education, Virtual School, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran; Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزشی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران؛ مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات