این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۲۹۰-۳۰۳

عنوان فارسی مقایسه تأثیر آموزش خودمراقبتی به روش ویدیویی و نوشتاری بر اضطراب بیماران مبتلا به سرطان دستگاه گوارش فوقانی تحت شیمی درمانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اضطراب یکی از عوارض شایع در بیماران سرطانی است که می‌تواند بر سلامت جسم و روان بیماران اثر بگذارد و در روند درمان اختلال ایجاد کند. به همین دلیل بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی هستند، نیازمند آموزش درباره بیماری و راهکارهای مقابله با عوارض و مشکلات آن هستند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش ویدیویی و نوشتاری بر اضطراب بیماران مبتلا به سرطان معده و مری که تحت شیمی درمانی سرپایی هستند، انجام یافته است. روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده است که در مورد 58 بیمار مبتلا به سرطان معده و مری که تحت شیمی درمانی سرپایی در بیمارستان‌های شریعتی و امام خمینی تهران بودند، انجام گرفته است. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی در گروه آموزش ویدیویی (28 نفر) و گروه آموزش نوشتاری (30 نفر) قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب حالت اشپیل‌برگر (STAI) در ابتدای مطالعه و به صورت هفتگی در طی 12 هفته جمع‌آوری و در نرم‌افزار SPSS نسخه 20 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان اضطراب در هر دو گروه نسبت به قبل از مداخله به طور معناداری کاهش داشته است (05/0p<). در بررسی میانگین نمره اضطراب بین گروه ویدیو (85/9±07/56) و گروه نوشتاری (13/8±40/56 ) بعد از انجام مداخله تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد (89/0=p). نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش خودمراقبتی در روش ویدیویی و نوشتاری، اضطراب بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی را کاهش می‌دهد و هر دو روش می‌توانند در کاهش اضطراب بیماران مؤثر باشند. ثبت کارآزمایی بالینی: IRCT20181115041669N1  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ویدیویی، آموزش نوشتاری، خودمراقبتی، اضطراب، سرطان، شیمی درمانی

عنوان انگلیسی A comparison of the effect of video and written self-care education on anxiety in patients with upper gastrointestinal cancer undergoing chemotherapy
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Anxiety is one of the most common complications in cancer patients that can affect the physical and mental health of patients and disrupt the treatment process. For this reason, cancer patients undergoing chemotherapy need education about the disease and ways to cope with its complications and problems. The aim of this study was to compare the effects of video and written training methods on anxiety in patients with gastric and esophageal cancer undergoing outpatient chemotherapy. Methods & Materials: This study is a randomized clinical trial that was conducted on 58 patients with gastric and esophageal cancer who underwent outpatient chemotherapy in Shariati and Imam Khomeini hospitals in Tehran. Participants were randomly assigned to either the video training group (n=28) or the written training group (n=30). Data was collected using the Spielberger State Anxiety Inventory (STAI), at the beginning of the study and then weekly for 12 weeks. The SPSS software version 20 was used to analyze the data. Results: The results showed that the level of anxiety in both groups was significantly lower compared to before the intervention (P< 0.05). There was no statistically significant difference in the anxiety mean score between the video group (56.07±9.85) and the written group (56.40±8.13) after the intervention (P=0.89). Conclusion: In general, the results of this study showed that self-care education using video and written methods reduces the anxiety of cancer patients undergoing chemotherapy and both methods can be effective in reducing patients' anxiety. Clinical trial registry: IRCT20181115041669N1  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله video training, written training, self-care, anxiety, cancer, chemotherapy

نویسندگان مقاله شیما کهن‌سال | Shima Kohansal
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

فریبا تباری | Fariba Tabari
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

شهرزاد غیاثوندیان | Shahrzad Ghiyasvandian
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

شیما حقانی | Shima Haghani
Dept. of Biostatistics, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran; Nursing Care Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزشی آمار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران؛ مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

کامران رودینی | Kamran Roudini
Dept. of Internal Medicine, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran; Cancer Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزشی داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران؛ مرکز تحقیقات سرطان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3518-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات