این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۹، شماره ۵، صفحات ۴۹۹-۵۱۴

عنوان فارسی تدوین مدلی برای پیش‌بینی ضربه عشقی بر اساس سبک‌های حل مسأله با میانجی‌گری انعطاف‌پذیری ‌شناختی در دانش‌جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۹۸: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: ضربه عشقی در دانش­جویان پدیده‌ای رایج است که باعث مسائل و مشکلات تحصیلی و روان‌شناختی در آن‌ها می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی برای پیش­بینی ضربه عشقی بر اساس سبک‌های حل­ مسأله با میانجی­گری انعطاف‌پذیری ‌شناختی در دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی انجام گرفت. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش­جویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیم­سال دوم سال­تحصیلی 99-1398 بودند. تعداد 200 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری هدف‌مند از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به پرسش‌نامه‌های انعطاف‌پذیری ‌شناختی Dennis و همکاران، سبک‌های حل ­مسأله Cassidy و همکاران و ضربه عشقی Rosse و همکاران پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.  یافته­ها: نتایج نشان داد که ضربه عشقی با انعطاف‌پذیری ‌شناختی (51/0-=r، 001/0< p) و سبک‌های حل مسأله (64/0-=r، 001/0< p) ارتباط منفی معنی‌دار دارد. هم­چنین، انعطاف‌پذیری ‌شناختی با سبک‌های حل مسأله (32/0=r، 001/0< p) ارتباط مثبت معنی‌دار دارد. شاخص­های برازش مدل نیز، تأثیر سبک‌های حل مسأله بر ضربه عشقی را با میانجی­گری انعطاف‌پذیری ‌شناختی تأیید کرد. نتیجه­گیری: با توجه به نقش سبک‌های حل مسأله و انعطاف‌پذیری ‌شناختی در پیش‌بینی ضربه عشقی از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاه­های آموزشی  مبتنی بر کاهش نشانگان ضربه عشقی، آموزش راهبردهای حل مسأله  و مدیریت هیجانات پیشنهاد می­گردد. ­واژه‌های کلیدی: سبک‌های حل مسأله، ضربه عشقی، انعطاف‌پذیری ‌شناختی، دانش­جویان، اردبیل
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌های حل مسأله، ضربه عشقی، انعطاف‌پذیری ‌شناختی، دانش­جویان، اردبیل

عنوان انگلیسی Developing a Model for Predicting Love Trauma Based on Problem-Solving Styles with the Mediating Role of Cognitive Flexibility in the Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Love trauma is a common phenomenon in students that causes various academic and psychological problems. The present study aimed to investigate the development of a model for predicting love trauma based on problem-solving styles with the mediating role of cognitive flexibility in the students of Mohaghegh Ardabili University. Materials and Methods: This study was descriptive-correlation. The statistical population included all the students of Mohaghegh Ardabili University in the second semester of the academic year 2019-2020, out of which, a sample of 200 students was selected via purposive sampling method and responded to Love Trauma (Rosse), Cognitive Flexibility (Dennis et al.) and Problem Solving Styles (Cassidy et al.) questionnaires. Data were analyzed using structural equation modeling. Results: The results showed that love trauma was negatively associated with cognitive flexibility (r=-0.51, p< 0.001) and problem-solving styles (r=-0.64, p< 0.001). Moreover, cognitive flexibility was positively associated with problem-solving styles (r=0.32, p< 0.001). Model fitness indicators also confirmed the effect of problem-solving styles on love trauma through the cognitive flexibility. Conclusion: According to the role of problem-solving styles and cognitive flexibility in the prediction of love trauma, it is recommended to hold training workshops based on reducing the symptoms of love trauma and teaching problem-solving strategies and emotion management. Key words: Problem solving styles, Love trauma, Cognitive flexibility, Students, Ardabil   Funding: This study was funded by the University of Mohaghegh Ardabili. Conflict of interest: None declared. Ethical [j1] approval: The Ethics Committee of University of Mohaghegh Ardabili approved the study.   How to cite this article: Akhavi Samarein Z, Ahmadi Sh. Developing a Model for Predicting Love Trauma Based on Problem-Solving Styles with the Mediating Role of Cognitive Flexibility in the Students of Mohaghegh Ardabili [12] University in 2019: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19 (5): 499-514. [Farsi]  [j1]کد اخلاق؟؟؟؟؟؟  [12] ظاهرا شماره تلفن ذکر شده صحیح نیست.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Problem solving styles, Love trauma, Cognitive flexibility, Students, Ardabil

نویسندگان مقاله زهرا اخوی ثمرین | Z. Akhavi Samarein
Mohaghegh Ardabili
محقق اردبیلی

شیرین احمدی | Sh. Ahmadi
Mohaghegh Ardabili
محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4774-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات