این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 شهریور 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۹، شماره ۶، صفحات ۵۷۹-۵۹۰
عنوان فارسی
مقایسه تأثیر آموزش چهرهبهچهره و آموزش ازطریق فیلم بر اضطراب بیماران متقاضی پیوند مغز استخوان بیمارستان افضلیپور کرمان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفیشده
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: آموزش بیماران قبل از جراحی موجب کاهش درد و اضطراب پس از عمل میشود. هدف مطالعه حاضر تعیین و مقایسه تأثیر آموزش چهرهبهچهره و آموزش ازطریق فیلم بر اضطراب بیماران متقاضی پیوند مغز استخوان بود. مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی طی مدت 9 ماه در بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان افضلی پور کرمان در سال 1397 انجام شد. روش نمونهگیری بهصورت در دسترس بود. 34 نفر در هر یک از دو گروه قرار گرفتند. آموزش چهرهبهچهره در سه جلسه، هر جلسه 40 دقیقه یک هفته قبل از پذیرش بیماران انجام گردید. در آموزش ازطریق فیلم، فیلم تهیهشده از مراحل درمان و پیوند، یک هفته قبل از پذیرش در اختیار بیمار قرار گرفت. در دو گروه میزان اضطراب بیماران قبل و بعد از آموزش موردبررسی قرار گرفت. ابزار مطالعه، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد اضطراب ( State-Trait Anxiety Inventory (STAI بود که بهصورت مستقل تکمیل شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای t مستقل، t زوجی، آزمون مجذور کای و آزمون دقیق فیشر استفاده شد. یافتهها: میانگین نمره اضطراب بیماران در گروه آموزش چهرهبهچهره پس از مداخله آموزشی 54/12±32/25 نمره کاهش یافت (001/0=P). میانگین نمره اضطراب بیماران در گروه آموزش ازطریق فیلم پس از مداخله آموزشی، 77/16±94/24 نمره کاهش یافت (001/0=P). بین آموزش چهرهبهچهره و آموزش ازطریق فیلم تفاوت معنیداری وجود نداشت (921/0=P). نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد آموزش چهرهبهچهره و آموزش ازطریق فیلم میتوانند موجب کاهش سطح اضطراب بیماران متقاضی پیوند شوند. بنابراین برحسب شرایط بیمار میتوان یکی از روشهای آموزش را انتخاب نمود. واژههای کلیدی: آموزش چهرهبهچهره، آموزش از طریق فیلم، اضطراب، بیماران، پیوند مغز استخوان
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش چهرهبهچهره، آموزش از طریق فیلم، اضطراب، بیماران، پیوند مغز استخوان
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effect of Face to Face Education and Video Training on the Anxiety of Patients Referring to Bone Marrow Transplantation in Afzalipour Hospital in Kerman: A Randomized Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Training patients before surgery can reduce postoperative pain and anxiety. This study aimed to compare the effect of face to face education and video training on the anxiety of patients requesting bone marrow transplantation. Materials and Methods: This randomized clinical trial study was performed over a period of 9 months in the bone marrow transplant ward of Afzalipour hospital affiliated to Kerman University of Medical Sciences (KMU) in 2018. The sampling method was convenience. 34 cases were assigned to each of two groups. Face-to-face training was conducted in three sessions, each session 40 minutes one week before admission. In the video training, the video of treatment and transplantation was given to the patient one week before admission. In both groups, patients' anxiety levels were examined before and after training. Demographic questionnaire and State-Trait Anxiety Inventory (STAI) were used for data collection and people completed the questionnaires independently. Independent samples t-test, paired sample t-test, Chi-square test and Fisher's exact test were used to analyze the data. Results: The mean score of patients' anxiety in the face-to-face training group decreased 25.32±12.54 score after the educational intervention (p=0.001). The mean score of patients' anxiety in the video training group also decreased 24.94±16.77 score after the educational intervention (p=0.001). There was no significant difference between face-to-face education and video training group (p=0.921). Conclusion: The results of this study showed that face-to-face and video-based educational interventions can reduce the level of anxiety in transplant patients. Therefore, according to the patient's condition, one of the training methods can be selected. Key words: Face to face education, Video training, Anxiety, Patients, Bone marrow transplant Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Kerman University of Medical Sciences approved the study (IR.KMU.REC1397.160). How to cite this article: Mousavi S S, Abazari F, Azizzadeh Foroozi M, Dehghan M, Karami Robati F. Comparison of the Effect of Face to Face Education and Video Training on the Anxiety of Patients Referring to Bone Marrow Transplantation in Afzalipour Hospital in Kerman: A Randomized Clinical Trial. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19 (6): 579-90. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Face to face education, Video training, Anxiety, Patients, Bone marrow transplant
نویسندگان مقاله
صدیقه سادات موسوی | S. S. Mousavi
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
فرخ اباذری | F. Abazari
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
منصوره عزیززاده فروزی | M. Azizzadeh Foroozi
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
مه لقا دهقان | M. Dehghan
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
فاطمه کرمی رباطی | F. Karami Robati
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4789-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات