این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۸۷-۲۰۰

عنوان فارسی الگوهای علائم سندرم قبل از قاعدگی در دانشجویان دانشگاه‌های شهر ایلام در سال ۱۳۹۹: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: سندرم قبل از قاعدگی (Premenstrual Syndrome; PMS)، باعث تغییراتی در احساسات، رفتار و عملکرد زنان می‌شود که هر یک به ‌نوبه‌ خود نقش به­سزایی در زندگی زنان‌ دارند. هدف از این مطالعه، تعیین الگوهای علائم قبل از قاعدگی در دانشجویان بود. مواد و روش­ ها: در یک مطالعه توصیفی 331 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه­های شهر ایلام در سال 1399 با استفاده از پرسش­نامه الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتند. متغیرهای دموگرافیک، سندرم قبل از قاعدگی، اضطراب و افسردگی در دانشجویان بررسی شد. از تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی الگوهای PMS استفاده شد. از ضریب همبستگی Spearman برای تعیین ارتباط هر الگوی PMS با سایر متغییرها استفاده شد. یافته ­ها: تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که علائمPMS  در دانشجویان از سه عامل؛ نا استواری هیجانی و بی انگیزگی (علائم خلقی، جسمی و رفتاری)، کاهش ارتباطات اجتماعی و مشکلات خواب و تغذیه تشکیل شده است که این سه عامل 3/62 درصد از تغییرات PMS را تبیین می­کنند. ضریب همبستگی اسپیرمن بین سن، وزن، زمان خواب، اضطراب و افسردگی با سه عامل PMS نشان داد که ارتباط معناداری بین سن و عامل اول (112/0-=rs، 044/0=p)، سن و عامل دوم (117/0=rs، 036/0=p)، وزن و عامل اول (137/0-=rs، 014/0=p)، اضطراب و عامل اول (563/0=rs، 001/0>p)، اضطراب و عامل سوم (472/0=rs، 001/0>p)، افسردگی و عامل اول (575/0=rs، 001/0>p)، افسردگی و عامل سوم (405/0-=rs، 001/0>p) وجود داشت. نتیجه ­گیری: با توجه به ضریب همبستگی بین عامل­های PMS با اضطراب، افسردگی، سن، وزن و ساعات خواب، در مدیریت علائم PMS، در هر کدام از این متغیرها باید به این ضریب همبستگی ها توجه شود. واژه ­های کلیدی: الگوهای PMS، سندرم قبل از قاعدگی، دانشجویان، تحلیل عاملی اکتشافی، ایلام
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوهای PMS، سندرم قبل از قاعدگی، دانشجویان، تحلیل عاملی اکتشافی، ایلام

عنوان انگلیسی Patterns of Premenstrual Syndrome in College Students of Ilam Universi ties in the Year 2020: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The premenstrual syndrome (PMS) causes changes in women's emotions, behavior, and performance, each of which plays an important role in women's lives. The aim of the present study was to identify the patterns of PMS in students. Materials and Methods: In a descriptive study, 331 female students of Ilam universities in the year 2020 were assessed by an electronic questionnaire. Demographic variables, PMS symptoms, anxiety, and depression in students were assessed. Explanatory factor analysis was used to identify PMS patterns. Spearman's correlation was used to determine the relationship between any PMS patterns and other variables. Results: Explanatory factor analysis showed that the symptoms of PMS in students consist of three factors: emotional instability and apathy (mood, physical and behavioral symptoms), decreased social communication, sleep, and nutrition problems, which explain 62.3% of PMS changes. Spearman's correlation coefficient between age, weight, sleep time, anxiety, and depression with three PMS factors, showed that there were significant relationships between age and the first factor (p=0.044, rs=-0.112), age and the second factor (p=0.036, rs=0.117), weight and the first factor (p=0.014, rs=-0.137), anxiety and the first factor (p< 0.001, rs=0.563), anxiety and the third factor (p< 0.001, rs=0.472), depression and the first factor (p< 0.001, rs=0.575), depression and the third factor (p< 0.001, rs=-0.405). Conclusions: According to correlation coefficients of PMS factors with anxiety, depression, age, weight, and sleeping time, attention should be paid to these correlation coefficients in managements of PMS symptoms in each of these variables. Key words: PMS patterns, Premenstrual syndrome, Students, Explanatory factor analysis, Ilam.   Funding: This study was funded by the Department of Psychology Islamic Azad University of Ilam. Conflict of interest: None declared Ethical approval: The Ethics Committee of the Islamic Azad University of Ilam approved the study.   How to cite this article: Sarokhani M, Sayehmiri K, Ahmadi V, Mami Sh. Patterns of Premenstrual Syndrome in College Students of Ilam Universities in the Year 2020: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20 (2): 187-200. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله PMS patterns, Premenstrual syndrome, Students, Explanatory factor analysis, Ilam

نویسندگان مقاله ماندانا ساروخانی | M. Sarokhani
Islamic Azad University, Ilam
دانشگاه آزاد اسلامی ایلام

کوروش سایه میری | K. Sayehmiri
Ilam University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایلام

وحید احمدی | V. Ahmadi
Islamic Azad University, Ilam
دانشگاه آزاد اسلامی ایلام

شهرام مامی | Sh. Mami
Islamic Azad University, Ilam
دانشگاه آزاد اسلامی ایلام


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4983-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات