این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۵۱۹-۵۳۸

عنوان فارسی آزمون مدل تعلق‌پذیری خنثی و سربار بودن در ایده و رفتار خودکشی در دانشجویان: بررسی نقش تعدیلی ناامیدی: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: ناامیدی، تعلق‌پذیری و احساس سربار بودن یک عامل خطر مهم برای میل به خودکشی است. بنابرین هدف مطالعه حاضر تعیین تعامل ناامیدی، تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن بر ایده و رفتار خودکشی است. مواد و روش ­ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مدل­یابی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی[j1]  در سال تحصیلی 1399 بود که تعداد 650 نفر به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت آنلاین به پرسش­نامه­های ناامیدی، ایده خودکشی، رفتار خودکشی و نیاز­های بین فردی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری همبستگی Pearson و Hayes' macro PROCESS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که ناامیدی منفی با تعلق­پذیری (45/0=r، 001/0>P)، احساس سربار بودن (37/0=r، 001/0>P)، ایده (32/0=r، 001/0>P) و رفتار خودکشی (26/0=r، 001/0>P) ارتباط مثبت و معنی­دار دارد. ناامیدی مثبت هم با تعلق‌پذیری (32/0=r، 001/0>P)، احساس سربار بودن (37/0=r، 001/0>P)، ایده (25/0=r، 001/0>P) و رفتار خودکشی (26/0=r، 001/0>P) ارتباط مثبت و معنی­دار دارد. هم­چنین نتایج، تعامل ناامیدی، تعلق‌پذیری خنثی و احساس سربار بودن بر ایده و رفتار خودکشی را تأیید کرد. نتیجه­ گیری: به طور کلی این مطالعه از نظریه بین فردی و تعامل بین ناامیدی و تعلق­پذیری خنثی و احساس سربار بودن در مورد ایده و رفتار خودکشی خودکشی حمایت می­کند. براساس یافته­های حاضر پیشنهاد می­شود که برای کاهش ایده و اقدام به خودکشی با برگزاری دوره­های آموزشی مهارتی و انگیزشی، امیدواری را در افراد بالا برد. واژه­ های کلیدی: ناامیدی، خرده نشانگان افسردگی- خودکشی، رفتار خودکشی، ایده خودکشی، دانشجویان  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناامیدی، خرده نشانگان افسردگی- خودکشی، رفتار خودکشی، ایده خودکشی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Testing Thwarted Belongingness and Perceived Burdensomeness in Suicidal Ideation and Behavior in Students: Investigating the Moderating Role of Hopelessness: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Hopelessness, belongingness, and perceived burdensomeness are important risk factors for suicidal ideation. Therefore, the aim of the present study was to determine the interaction of hopelessness, thwarted belongingness, and perceived burdensomeness in suicidal ideation and behavior. Materials and Methods: The method of the present study was descriptive and modeling. The study population included all students of Mohaghegh Ardabil University in the academic year 2020; out of which 650 people were selected using convenience sampling method and completed the questionnaires of Hopelessness, Depressive Symptom-Suicidality Subscale, Suicidal Behavior, and Interpersonal Needs in an online way. Data were analyzed using Pearson's correlation and Hayes' macro PROCESS tests. Results: The results showed a significant positive relationship between negative hopelessness and belongingness (r=0.45, p< 0.001), burdensomeness (r=0.37, p< 0.001), idea (r=0.32, p< 0.001), and suicidal behavior (r=0.26, p< 0.001). There was also a significant positive relationship between positive hopelessness and belongingness (r=0.32, p< 0.001), burdensomeness (r=0.37, p< 0.001), idea (r=0.25, p< 0.001), and suicidal behavior (r=0.26, p< 0.001). The results also confirmed the interaction of hopelessness, belongingness, and burdensomeness in suicidal ideation and behavior. Conclusion: In general, this study supports the interpersonal theory and the interaction among hopelessness, belongingness, and burdensomeness concerning suicidal ideation and behavior. Based on these findings, it is suggested, to reduce suicidal ideation and attempt, holding skills and motivation training courses can increase hope in people. Keywords: Hopelessness, Depressive symptom-suicidality subscale, Suicidal behavior, Suicidal ideation, Students Funding: This study was funded by the University of Mohaghegh Ardabili. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Mohaghegh Ardabili University of Medical Sciences approved the study (IR.ARUMS.REC.1399.425). How to cite this article: Ahmadboukani S, Ghamarigivi H, Kiani AR, Rezaeisharif A. Testing Thwarted Belongingness and Perceived Burdensomeness in Suicidal Ideation and Behavior in Students: Investigating the Moderating Role of Hopelessness: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20 (5): 519-38. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hopelessness, Depressive symptom-suicidality subscale, Suicidal behavior, Suicidal ideation, Students

نویسندگان مقاله سلیمان احمدبوکانی | S. Ahmadboukani
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

حسین قمری | H. Ghamari
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

احمد رضا کیانی | A.R. Kiani
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

علی رضایی شریف | A. Rezaeisharif
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5217-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات