مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۰، شماره ۸، صفحات ۸۶۵-۸۷۸

عنوان فارسی تدوین مدل معادلات ساختاری پیش‌بینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: حس تعلق به مدرسه به عنوان یک نیاز مهم برای عملکرد خوب دانش‌آموزان در محیط‌های یادگیری تأیید شده است. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل معادلات ساختاری پیش­بینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم انجام گرفت. مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی به روش مدل­یابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر دوره­ متوسطه دوم مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داد. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به پرسش‌نامه‌های حس تعلق به مدرسه، هوش معنوی و انسجام خانواده پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون­های آماری ضریب همبستگی Pearson و مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که حس تعلق به مدرسه با انسجام خانواده (35/0=r، 001/0p<) و هوش معنوی (55/0=r، 001/0p<) ارتباط مثبت و معنی­دار دارد. هم­چنین هوش معنوی با انسجام خانواده ارتباط مثبت و معنی­دار داشت (37/0=r، 001/0p<). شاخص­های برازش مدل نیز مسیر انسجام خانواده به حس تعلق به مدرسه را با میانجی­گری هوش معنوی تأیید کرد. نتیجه­گیری: به­طور کلی نتایج نشان داد که انسجام خانواده به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با میانجی‌گری هوش معنوی در حس تعلق به مدرسه نقش دارد. در راستای نتایج به­دست آمده، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مبتنی بر روان­شناسی بهبود روابط خانواده و آموزش مهارت­های هوش معنوی به والدین و دانش­آموزان راه­کاری مفید در جهت افزایش انسجام خانواده و در نتیجه احساس تعلق به مدرسه خواهد بود. واژه­های کلیدی: حس تعلق به مدرسه، هوش معنوی، انسجام خانواده، دانش‌آموزان، اردبیل
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حس تعلق به مدرسه، هوش معنوی، انسجام خانواده، دانش‌آموزان، اردبیل

عنوان انگلیسی Developing a Structural Equation Model for Predicting the Sense of Belonging to School Based on Family Cohesion with the Mediating Role of Spiritual Intelligence in Secondary School Male Students in Ardabil in the Academic Year 2020-2021: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: A sense of belonging to school has been recognized as an important requirement for students to perform well in learning environments. The aim of this study was to develop a structural equation model for predicting a sense of belonging to school based on family cohesion with the mediating role of spiritual intelligence in secondary high school male students. Materials and Methods: This was a descriptive study using structural equation modelling and the statistical population of the present study consisted of all male high school students studying in public schools of Ardabil city in the academic year 2020-2021. A total of 250 of these individuals were selected by available sampling method and answered online questionnaires of sense of belonging to school, spiritual intelligence, and family cohesion. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and structural equations modelling. Results: The results showed that the sense of belonging to school was positively related to family cohesion (r=0.35, p< 0.001) and spiritual intelligence (r=0.55, p< 0.001). Also, spiritual intelligence had a positive relationship with family cohesion (r=37, p< 0.001). Model fit indices also confirmed the path of family cohesion to the sense of belonging to school mediated by spiritual intelligence. Conclusion: In general, the results showed that family cohesion directly and indirectly and mediated by spiritual intelligence, plays a role in the sense of belonging to school. In line with the results, holding educational workshops based on psychology to improve family relationships and teaching spiritual intelligence skills to parents and students will be a useful solution to increase family cohesion and thus a sense of belonging to school. Key words: Sense of belonging to school, Spiritual intelligence, Family cohesion, Students, Ardabil Funding: This study was funded by University of Mohaghegh Ardabili. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Ardabili University of Medical Sciences approved the study (IR.ARUMS.REC.1400.056). How to cite this article: Taqavi H, Javidpour M, Ahmadi Sh. Developing a Structural Equation Model for Predicting the Sense of Belonging to School Based on Family Cohesion with the Mediating Role of Spiritual Intelligence in Secondary School Male Students in Ardabil in the Academic Year 2020-2021: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 20 (8): 865-78. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sense of belonging to school, Spiritual intelligence, Family cohesion, Students, Ardabil

نویسندگان مقاله حسین تقوی | H. Taqavi
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی

مرتضی جاویدپور | M. Javidpour
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی

شیرین احمدی | Sh. Ahmadi
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5341-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات