پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۴۹-۵۹

عنوان فارسی اثربخشی مدل درمانی خواسته‌ها و توانمندی‌ها بر کاهش شدت لکنت کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مدل درمانی خواسته ­­ها و توانمندی ­­ها بر کاهش شدت لکنت کودکان پیش­ دبستانی (82 - 42 ماهه) بوده است. پژوهش حاضر در قالب یک طرح نیمه آزمایشی بالینی تک­ گروهی با اندازه­ گیری مکرر، 10 کودک پیش دبستانی (5 دختر و 5 پسر) مبتلا به لکنت زبان مراجعه کننده به دو کلینیک گفتار درمانی وابسته به سازمان بهزیستی تهران را انتخاب نموده، و به مدت 12 جلسه­ انفرادی، تحت تاثیر یک برنامه­ درمانی مداخله­ ای به نام مدل خواسته­ ها و توانمندی­ ها قرار داده است. میزان لکنت کودکان بر اساس شاخص درصد هجاهای لکنت شده، در سه مرحله­ پیش­­ آزمون، میان ­­آزمون و پس­­ آزمون، اندازه­ گیری و اطلاعات به ­دست آمده از طریق تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازه­­ گیری مکرر نشان داد که مدل درمانی خواسته­ ها و توانمندی­ ها توانسته­ است در شدت لکنت کودکان پیش دبستانی از نظر آماری کاهش معناداری پدید آورد (01/0p<  ). نتیجه­ پژوهش حاضر نقش موثر مدل درمانی خواسته­ ها و توانمندی­ ها را در کاهش شدت لکنت کودکان پیش دبستانی تایید نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لکنت، درمان لکنت، مدل درمانی خواسته‌ها و توانمندی‌ها،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Demands and Capacities Model on Reducing the severity of Shuttering in Children
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to evaluate effectiveness of Demands and Capacities  Model (DCM) on reducing the severity of preschool children's stuttering. In a clinical cuasiexperimental design of single group with repeated measurements; 10 preschool stuttered children (5 girls and 5 boys) referred to two speech therapy clinics that were affiliated to Tehran Welfare Organization were selected and were affected by DCM within a period of 12 individual sessions and children's stuttering  severity was measured according to percentage of syllables stuttered(ss%) at three stages: pretest, mid test and posttest. Obtained data were analyzed according to  analysis of variance with repeated measurements.The results of ANOVA with repeated  measurements showed that DCM has created a statistically significant decrease in preschool children's stuttering  severity (p < 0/01). Result of this study confirmed the effectiveness of DCM in reduction of preschool children's stuttering severity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://japr.ut.ac.ir/article_52380_b15085a117a1deb3b22e52d4f7e9fb5b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات