این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۵۸۵-۵۹۱

عنوان فارسی مقایسه کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اضطراب امتحان، به‌عنوان پدیده‌ای رایج در بین دانش‌آموزان، با عوامل بسیاری همبستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین انجام گرفت. مواد و روش‌ها: اعضای نمونه را 362 دانش‌آموز دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر کاشان تشکیل می‌دادند که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی، پرسشنامه کمال‌گرایی چندبعدی و پرسشنامه اضطراب امتحان استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد در کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی، بین دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان بالا نسبت به دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان پایین، کمال‌گراتر بودند و کمال‌گرایی مثبت کمتر و کمال‌گرایی منفی بیشتری داشتند. همچنین این دانش‌آموزان در امور تحصیلی خود، اهمال‌کاری بیشتری را نشان دادند. این یافته‌ها در محیط‌های آموزشی دارای تلویحات کاربردی می‌باشند و می‌توانند در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان نقش داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کمال‌گرایی، اهمال‌کاری تحصیلی، اضطراب امتحان

عنوان انگلیسی The comparative study of perfectionism and academic procrastination in students with high and low test anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Background: Test anxiety as a common phenomenon among students is correlated with many factors. This study aimed to comparatively investigate the perfectionism and academic procrastination in students with high and low test anxiety. Materials and Methods: Sample consisted of 362 male and female students of 2nd course of high school of Kashan who were selected by multi-stage random sampling. In order to collect information the Academic Procrastination Scale, Multidimensional Perfectionism Scale and Test Anxiety Scale were used. Data were analyzed through t-test. Results: The results indicated that there was a significant difference between high and low test anxiety in students' perfectionism and academic procrastination. Conclusion: Students with high test anxiety were more perfectionist than students with low anxiety, with less positive perfectionism and more negative perfectionism. Also, these students showed more procrastination in their studies. These findings have empirical implications in educational environments that can have the role in students' academic achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Perfectionism, Academic procrastination, Test anxiety

نویسندگان مقاله الهام محبوبی | Elham Mahboobi
Department of Psychology, University of Kashan, Kashan, I.R. Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

محمدرضا تمنایی فر | Mohammadreza Tamannaeifar
Department of Psychology, University of Kashan, Kashan, I.R. Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-821-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده medicine, paraclinic
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات