پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۲۱-۳۹

عنوان فارسی ملاحظات زمینه ای برای اثربخشی مداخلات تربیتی در اعتلا و تعمیق دینداری
چکیده فارسی مقاله مدعای اصلی مقاله ‌حاضر این است که مداخلات تربیتی به منظور ارتقای دینداری، بدون ملاحظه زمینه‌های «ساختاری» و «انگاره‌ای» و همراه و هم‌سو ساختنِ آنها با «آموزه‌های دینی»، چندان مؤثر نیست. این مدعا در گام نخست بر پیش‌فرض‌هایی تکیه دارد که از جای دیگری اخذ شده‌اند و مجال بحث و تفصیل آنها در اینجا نبود و در گام دوم بر تبیینی استوار شده است که از عوامل مؤثر بر دینداری وجود دارد. مقاله تماماً بر مدل تبیینیِ دینداری متمرکز است و آن را در قالب‌های مختلف، ‌عرضه و مقایسه می‌نماید تا نشان دهد که: 1. وضع دینیِ افراد، ‌تحت تأثیرِ توأمانِ عواملِ «زمینه‌ای» و «مداخله‌ای» است؛ 2. مداخلات تربیتی، راهبرد‌ و مسیرهای متفاوتی دارد که تابع  شرایط و مشخصات دینداران است؛ 3. همچنین تابعِ آن است که کدامیک از «نوع» یا «میزانِ» دینداری، هدف مداخله باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The implications of contextual an training interventions in assessing the role of religiosity
چکیده انگلیسی مقاله The paper argues that educational interventions with a focus on religiosity may fail without considering the role of contextual and situational factors. The paper explores the religiosity in terms of its application in a wide variety of contexts. The paper tend to explore how the religious status of people is embedded within their situational factors while discussing the implications of contextual components in this connection
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://japr.ut.ac.ir/article_52350_0a710e81d75db069f977ac7c525e216c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات