|
|
فیض، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
سلامت روان کودکان و نوجوانان طی همه گیری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (کووید-۱۹): یک مطالعه مروری سیستماتیک |
|
| چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: کودکان و نوجوانان طی همهگیری کرونا ویروس 2019 مشکلات متعددی مانند دوری از همسالان، شرکت در کلاسهای مجازی، قرنطینه خانگی، کاهش فعالیت بدنی و شنیدن اخبار مرتبط با ویروس کشنده کووید-19 را تجربه کردند که بر روی سلامت روانی آنها تأثیرگذار بود. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی افسردگی، اضطراب و استرس کودکان و نوجوانان طی همهگیری کرونا ویروس 2019 انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه مروری با جستجو توسط واژگان کلیدی Coronavirus 2019، Children، Adolescents، Depression, Stress, Anxiety, Mental Health,،Pandemic و Psychology در عناوین و چکیدهی مقالات منتشر شده در پایگاههای Google Scholar، PubMed، Scopus و ScienceDirect در بازه زمانی 2020 (از ماه فوریه) تا 2021 (تا ماه جولای) مورد جستجو قرار گرفت. 30 مقاله پژوهشی به صورت هدفمند بر اساس معیارهای خروج (در دسترس نبودن متن کامل مقاله، نامه به سردبیر و فاقد چکیده) و ورود به پژوهش (مرتبط بودن با هدف پژوهش، برخورداری از چهارچوب ساختاریافته پژوهشی و انتشار در مجله معتبر) برای بررسی انتخاب شدند. نتایج: بررسیهای انجام شده حاکی از کاهش سلامت روانی کودکان و نوجوانان طی همهگیری کووید-19 داشت. افسردگی، اضطراب، استرس، ترس، انزوای اجتماعی، کیفیت خواب پایین، کاهش فعالیت بدنی، عملکرد تحصیلی ضعیف، پرخاشگری، مشکلات رفتاری و اختلال استرس پس از سانحه از جمله شایعترین مشکلات ایجاد شده در کودکان و نوجوانان طی شیوع کووید-19 بود. عواملی مانند سن، جنسیت، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، فعالیت بدنی، خشونت خانگی، سبک فرزندپروری و ترس از کووید-19 بر روی سلامت روانی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار بود. نتیجه گیری: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در سنین رشدی حساسی هستند، قرنطینه خانگی، فاصلهگذاری اجتماعی و تعطیلی مدارس باعث گردید افسردگی، اضطراب و استرس بالایی را طی همهگیری کووید-19 تجربه کنند. به همین منظور لازم والدین، روانشناسان و مشاورین مدارس تدابیری در جهت افزایش سلامت روانی، حمایت اجتماعی، تابآوری، ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی کودکان و نوجوانان اتخاذ نمایند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
کووید-19، افسردگی، اضطراب، استرس، کودکان، نوجوانان |
|
| عنوان انگلیسی |
Mental Health of Children and Adolescents During the Coronavirus 2019 Pandemic (COVID-19): A Systematic Review Study |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Background: During the Coronavirus 2019 pandemic, children and adolescents experienced a number of problems, such as distance from peers, participation in virtual classes, home quarantine, reduced physical activity, and hearing news related to the deadly COVID-19, which affected their mental health. In this regard, the present study was conducted to investigate depression, anxiety and stress in children and adolescents during the coronavirus 2019 pandemic. Materials and Methods: This study is a review by searching by keywords Coronavirus 2019, Children, Adolescents, Depression, Stress, Anxiety, Mental Health, Pandemic and Psychology in the titles and abstracts of articles published in Google Scholar, PubMed, Scopus and ScienceDirect Searched for 2020 (February) to 2021 (July). 30 purposeful research articles based on exclusion criteria (unavailability of full text of the article, letter to the editor and no abstract) and entry into the research (relevance to the purpose of the research, having a structured research framework and publication in a valid journal) to select the selection Were. Results: Studies have shown a decrease in the mental health of children and adolescents during the COVID-19 pandemic. Depression, Anxiety, Stress, Fear, Social Isolation, Poor Sleep Quality, Decreased Physical Activity, Poor Academic Performance, Aggression, Behavioral Problems, and Post-Traumatic Stress Disorder are some of the most common problems in children and adolescents during COVID-19 outbreaks. Was. Factors such as age, gender, economic and social status, physical activity, domestic violence, parenting style and fear of COVID-19 affected the mental health of children and adolescents. Conclusion: As children and adolescents reach a critical developmental age, home quarantine, social isolation, and school closures caused them to experience high levels of depression, anxiety, and stress during the COVID-19 pandemic. To this end, it is necessary for parents, psychologists and school counselors to take measures to increase the mental health, social support, resilience, mindfulness and psychological well-being of children and adolescents. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
COVD-19, Depression, Anxiety, Stress, Children, Adolescents |
|
| نویسندگان مقاله |
فرزین باقری شیخانگفشه | Farzin Bagheri Sheykhangafshe PhD Candidate in Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
علیرضا محمدی سنگاچین دوست | Alireza Mohammadi Sangachin Doost M.A of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran. کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
نوشین انصاری فر | Nooshin Ansarifar M.A of General Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
وحید صوابی نیری | Vahid Savabi Niri Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University of Ardabil Branch, Ardabil, Iran کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
فاطمه عسگری | Fatemeh Asgari Master Student of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Kurdistan, Iran دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، کردستان، ایران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3852-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|