|
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۴۹-۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی برنامۀ آموزشی هوش هیجانی و مطالعۀ اثربخشی آن در کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان تکوالد با مشکلات هیجانی و رفتاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف طراحی برنامۀ آموزش هوش هیجانی و بررسی اثربخشی آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان تکوالد با مشکلات هیجانی و رفتاری انجام شده است. این برنامه در ده جلسه دوساعته و به روش کارگاهی ارائه شده است. این پژوهش در زمرۀ طرحهای شبهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است. گروه نمونه با گزینش هدفمند شامل 28 نفر از نوجوانان دختر تکوالد با مشکلات هیجانی و رفتاری بودند که با افت آزمودنیها، یازده آزمودنی در گروه آزمایشی و دوازده نفر در گروه کنترل شرکت داشتند. در این پژوهش پرسشنامۀ رفتاری کودک (CBCL) و فرم خودسنجی نوجوانان (YSR) (آخنباخ و رسکورلا، 2001؛ مینایی، 1390) مورد استفاده قرار گرفته است. تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس چندمتغیره با طرح اندازهگیریهای مکرر نشان داد که با آموزش برنامۀ هوش هیجانی، مشکلات رفتاری آزمودنیها کاهش یافته، و اثربخشی برنامه تا مرحلۀ پیگیری نیز پایدار بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Developing an emotional intelligence program and its effectiveness on decreasing behavior problems of adolescents with emotional and behavioral problems that living in single-parent families |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to develop an emotional intelligence training program and to evaluate its effectiveness on decreasing behavior problems of adolescents with emotional and behavioral problems that living in single-parent families. This program was offered through workshop which consisted of 10 sessions, two hours per session. The study utilized a quasi-experimental research method with pretest-posttest and follow-up with control group. The sample of the study was selected by a purposive sampling method and11 students in the experimental group and 12 students in the control group were among the adolescents with emotional and behavioral problems that living in single parent families. The instruments used in this study included Child Behavior Checklist (CBCL), and Youth Self Report (YSR), (Achenbach&Reskula, 2001; Minaee, 2012). The obtained data was analyzed using Repeated Measures of Analysis of Variance, which showed that emotional intelligence training program could significantly decrease behavior problems in adolescents with emotional and behavioral problems in single parent families |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://japr.ut.ac.ir/article_57924_3cf336aaac23691b3403149c16eaa809.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1444/article-1444-247425.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|