|
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۹۳-۴۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تفسیر نابردباری اجتماعی از منظر نخبگان دانشگاهی و ارائۀ مدل نظری |
|
چکیده فارسی مقاله |
نابردباری اجتماعی از جمله مسائل اجتماعی است که در صورت تشدید و فراگیری، انسجام جامعه را به مخاطره میاندازد. مقالۀ حاضر به روش نظریۀ دادهبنیاد، به تحلیل نابردباری اجتماعی از منظر نخبگان دانشگاهی میپردازد. دادهها به روش نظریۀ دادهبنیاد از طریق مصاحبه با نخبگان دانشگاهی بهدست آمد. در نوشتار حاضر، با هدف تفسیر نابردباری اجتماعی به مدلی پارادایمی دست یافتیم که تفسیرکنندۀ ذهنیت کنشگران در خصوص شرایط، راهبردها و پیامدهای نابردباری اجتماعی است. یافتهها از دو نوع رویکرد کنشی و ساختاری در خصوص عوامل نابردباری اجتماعی حکایت دارند. در اتخاذ هریک از راهبردها، چند عامل زمینهای (کنش و ساختار اجتماعی)، مداخلهگر (تبعیض و بیعدالتی در سطح جامعه و شیوع گفتمان تحقیر) و شرایط علی (عوامل کنشی اعم از متغیرهای جمعیتشناختی و جامعهشناختی و عوامل ساختاری اعم از سطوح میانی و کلان) نقش داشتهاند که اتخاذ راهبردهای کنش (آموزش عمومی و تمرکز بر جامعۀ مدنی) پیامدهای دوگانۀ ذهنی-عینی را دربرداشته است. مجموع این عوامل در یک مدل پارادایمی به هم ربط داده شدند و به تصویر کشیده شدند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Analysis of Social Intolerance from the Perspective of Academic Intellectual Elite |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The twentieth century has been the subject of much interest by scholars and policymakers in terms of the extent and extent of violence and oppression. Iran , as a multicultural country, is exposed to violence and intolerance if it does not provide favorable social conditions for dialogue and understanding. The present article analyzes social intolerance from the perspective of academic elites using the theory of data base theory. The data were analyzed using the data base theory approach through interviews with academic elites. The purpose of this paper is to arrive at a paradigm model that can identify and ultimately relate the important elements and explanations of the phenomenon in question. The findings suggest two types of action and structural approaches to social intolerance. In adopting each of the strategies a number of contextual (action and social structure), interventionist (discrimination and injustice at community level and prevalence of contempt discourse) and causal factors (both demographic and sociological variables and Structural factors (both middle and high levels) have played a role in adopting strategies of action (public education and civil society focus) that have dual subjective / objective consequences. All of these factors are linked and illustrated in a paradigmatic model |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
طوبی زمانی | دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
علیرضا محسنی تبریزی | استاد دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
عبدالرضا شاهمحمدی | عضو هیئتعلمی گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزی
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jisr.ut.ac.ir/article_76924_e421e37c45e76085f3354c22b4891c5b.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-2472688.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|