سیاست، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۳۲۷-۳۴۴

عنوان فارسی سازمان بین‌المللی دریانوردی و چالش‌های زیست‌محیطی در خلیج‌فارس
چکیده فارسی مقاله خلیج‌فارس از نظر جغرافیای سیاسی، استراتژیک و انرژی، پهنۀ آبی مهم و حساس در دنیا محسوب می‌شود و به‌عنوان دریایی نیمه‌بسته دارای اکوسیستم منحصربه‌فردی در میان حوزه‌های آبی جهان است. علی‌رغم این مزایا متأسفانه این خلیج به مدفنی برای آلاینده‌های بسیار خطرناک تبدیل‌ شده است. همچنین وضعیت جغرافیایی خلیج‌فارس تأثیر آلودگی را بر محیط‌زیست تشدید می‌کند. سازمان بین‌المللی دریانوردی به‌عنوان یکی از سازمان‌های تخصصی سازمان ملل متحد در زمینۀ مسائل زیست‌محیطی، برای حل مشکل آلودگی محیط‌زیست خلیج‌فارس، وظیفۀ نظارت، پیگیری و به‌روز درآوردن مفاد کنوانسیون‌ها و همچنین تدوین مقررات جدید را عهده‌دار است. معرفی منطقۀ خلیج‌فارس به‌عنوان یکی از مناطق ویژۀ دریایی و نیز کنوانسیون‌های دیگر زیست‌محیطی سازمان بین‌المللی دریانوردی در تعامل با سازمان بنادر و دریانوردیمتولی خود در ایران در همین راستا ارزیابی می‌شود. سؤال اصلی این تحقیق این است که سازوکارها و مکانیسم‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی چه نقشی در جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست دریایی خلیج‌فارس داشته است؟ و در جواب به این سؤال این فرضیه مطرح می‌شود که با اجرا شدن استانداردها و ضوابط زیست‌محیطی سازمان بین‌المللی دریانوردی در بنادر خلیج‌فارس در ایران از آلودگی بیشتر آب‌های خلیج‌فارس جلوگیری به‌عمل‌ آمده است. برای دستیابی به این هدف از چارچوب نظری نهادگرایی نئولیبرال استفاده می‌کنیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی International Maritime Organization (IMO) and environmental issues (caused by human activity) in Persian Gulf
چکیده انگلیسی مقاله At points of geopolitical and energy resources and strategic view, Persian Gulf is considered as an important critical sea in the world, and as a semi-closed sea, has an exclusive ecosystem among world's seas. Regrettably, despite these advantages, now, this gulf is a landfill for very dangerous pollutants, and pollution impacts on environment exacerbated by geographical conditions in Persian Gulf. International Maritime Organization as one of expert organizations of United Nations in environmental phenomenon, is responsible for finding a solution for Persian Gulf's pollution problem by supervision, following up and updating conventions' contents and either codifying new regulations. Declaration of Persian Gulf as a special marine area and codifying other environmental conventions in interaction with Ports and Maritime Organization in Iran, is assessed in this way. The main question of this research is: what role played procedures and mechanisms of International Maritime Organization in preventing Persian Gulf from pollution? And to answer this question, we propound this supposition that by implementing standards and environmental regulations of International Maritime Organization in Persian Gulf's seaports in Iran, Persian Gulf's water is prevented from more pollutions. To aim this goal, we use theoretical framework of neo-liberal institutionalism.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید حسن میرفخرایی |
دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی

زینب پیرعباسی |
دانش آموخته ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی https://jpq.ut.ac.ir/article_76895_9ef3b3d4408aaea7c7cd40cbff5f8d9e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/916/article-916-2471619.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات