|
سیاست، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۸۵-۱۰۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ریاست معنوی در فلسفۀ سیاسی ایرانی از منظر هانری کربن |
|
چکیده فارسی مقاله |
برجستگی روح معنویتگرایی در ذهن و ضمیر انسان ایرانی و البته انعکاس آن در هستیشناسی، انسانشناسی و فرجامشناسی اندیشۀ ایرانی، در پرداختن به امر سیاسی نیز پیامدهای خود را آشکار خواهد ساخت. در این پژوهش بر آنیم تا از این منظر به بررسی جایگاه، چیستی و تداوم ریاست و سیاست باطنی و روحانی و بهطور خاص شاه آرمانی و ولایت معنوی در فلسفۀ ایرانی بپردازیم. در این زمینه، اندیشههای هانری کربن، بهعنوان فیلسوفی که در جایجای آثار خود به این استعداد ایرانی اشاره دارد، و درک و دریافت وی از مضامین بالا، هدایتگر مسیر و مقصود ما بوده است. در پاسخ به این پرسش که مبانی شاه آرمانی و ولایت معنوی در فلسفۀ سیاسیِ ایرانی چیست؟ مستلزم آن بودهایم تا از ساحت «علم سیاست» به «فلسفۀ سیاسی» با مختصاتی که در ادامه بدان اشاره شده است، گذر نماییم. بهاختصار، درکی که از شاه آرمانی و ولایت معنوی و بهطور کلی سیاست باطنی در اینجا توصیف میشود، در ساحتی کلی، ژرفاندیشانه، فراتاریخی و مبنایی است که قابل فهم میباشد و این امری متمایز با سطح جزئی، تاریخی و عینی سیاست بوده و قابل فروکاست یا مقایسۀ صوری با مقتضیات و واقعیات موجودِ آن نیست. به باور ما، کربن بر آن است تا ضمن تأکید و برجستهسازی بُعد معنویِ نبوّت و امامت، تمایزی بین ولایت، ریاست و هدایت روحانی با شکل ظاهری و دنیوی آن ایجاد نموده و بیآنکه مجبور باشد تا از آرمان به واقعیت سقوط کند، با اصالتی که به عالم و ساحتی مینوی و باطنی و تاریخ و زمانی لطیف و درونی در جهانبینی فلسفۀ ایرانی دریافته و بهرهگیری از تأکیدی که در آنجا به آرمانشهر، شاه آرمانی و فرشگرد و منجیگرایی وجود دارد، از مفهومی چون ولایت و ریاست معنوی سخن بگوید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Spiritual leadership in Iranian political philosophy from the perspective of Henry Carbon |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
....برجستگی روح معنویت گرایی در ذهن و ضمیر انسان ایرانی و البته انعکاس آن در هستی شناسی، انسان شناسی و فرجام شناسی اندیشه ایرانی، در پرداختن به امر سیاسی نیز پیامدهای خود را آشکار خواهد ساخت. در این پژوهش برآنیم تا از این منظر به بررسی جایگاه، چیستی و تداوم ریاست و سیاست باطنی و روحانی و به طور خاص شاه آرمانی و ولایت معنوی در فلسفه ایرانی بپردازیم. در این راستا اندیشه های هانری کربن، به عنوان فیلسوفی که در جای جای آثار خود به این استعداد ایرانی اشاره داشته و درک و دریافت وی از مضامین بالا، هدایتگر مسیر و مقصود ما بوده است. در پاسخ به این سوال که مبانی شاه آرمانی و ولایت معنوی در هستی شناسی سیاسی ایرانی چیست؟ مستلزم آن بوده ایم تا از ساحت «علم سیاست» به «فلسفه سیاسی» با مختصاتی که در ادامه بدان اشاره رفته، گذر نماییم. به اختصار، درکی که از شاه آرمانی و ولایت معنوی و به طور کلی سیاست باطنی در اینجا توصیف می گردد، در ساحتی کلی، ژرف اندیشانه، فراتاریخی و مبنایی است که قابل فهم بوده و این امری متمایز با سطح تاریخی و عینی سیاست می باشد. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
انشاءالله رحمتی | استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
مجید سروند | دانشجوی دکتری دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jpq.ut.ac.ir/article_76883_f1e6edc076e8a9cef8ea22ab16485365.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/916/article-916-2471607.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|