این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 27 مهر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۵-۱۲۷
عنوان فارسی
بررسی میزان اثربخشی رویکرد تکلیف- فرآیند در درمان ناتوانی ویژه یادگیری ریاضی
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش، بررسـی میزان اثربخشی رویکرد تکلیف- فرآیند در درمان ناتوانی ویژهی یادگیری ریاضی است. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل است. نمونهای 45 نفره (21پسر و 24 دختر) بهصورت تصادفی ساده از میان دانشآموزان دارای ناتوانی ویژه یادگیری ریاضی پایهی سوم ابتدایی شهر جوانرود، در سال تحصیلی86-85 انتخاب شدند. آزمودنیها بطور مساوی در سه گروه (آموزش با روش تکلیف- فرآیند، تمرین و تکرار و گروه کنترل) قرار گرفته و از نظر هوشبهر، تحصیلات والدین و طبقه اقتصادی- اجتماعی و آموزش رسمی در مدارس عادی، در ساعتهای غیر از دستکاری، همتا شدند. نتایج تحلیل واریانس یکراههی تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون در آزمون ریاضیات ایران (کیمت) نشان داد که تفاوت معناداری میان سه گروه در حیطه مفاهیم (001/0p<)، عملیات (001/0p<)، کاربرد(05/0p<) و نمره کل (001/0p<) ریاضی وجود دارد. این پژوهش نشان میدهد که روش آموزش تکلیف-فرآیند موجب بهبود عملکرد دانشآموزان دارای ناتوانی ریاضی نسبت به گروه تمرین و تکرار و کنترل میشود. عملکرد گروه تحت آموزش تمرین و تکرار نیز در حیطه عملیات (01/0p<) و کل آزمون (001/0p<) ریاضیات ایران (کیمت) بهتر از گروه کنترل است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Study of Effectiveness of Assignment-Process Method in the Treatment of Mathematical Disability
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to Study of effectiveness of Assignment-Process Method in the treatment of mathematical disability.The research was conducted according to experimental method using pre-test, post-test and control group design. The sample consisted of 45 students(21 male ,24 female) from grade level 3 with mathematical disability in Javanrod city in1385-86 that were selected randomly.Subjects were divided to 3 groups(education with Assignment-Process method, education with Practice-Repetition and control group). Afterwards they were matched according to IQ, education’s parents and formal education.The ANOWAY Results of the difference of pretest and posttest indicate that there are meaningful differences between groups in Mathematical Concepts (p< 0.001), Application (p< 0.001) and Total number (p< 0.001). The results show that Assignment-Process method has better function than control group and Exercise-Repetition group. The Exercise-Repetition group also had better function in Application(p< 0.01) and Total number(p< 0.001) than control group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mathematical disability, Assignment-Process Method, Students
نویسندگان مقاله
فرهاد محمدی |
کارشناس ارشد روانشناسی
جهانگیر کرمی |
گروه مشاوره دانشگاه رازی کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
منصور بیرامی |
استادیار دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4340_700.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246704.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات