این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 1 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۱۲۳-۱۴۶
عنوان فارسی
بررسی رابطه ابعاد فراشناخت عاطفی و جهتگیری هدف
چکیده فارسی مقاله
فهم ارتباط میان شناخت، فراشناخت، عواطف، انگیزش و فرآیندهای انگیزش درونی از مسائل مطرح در روانشناسی تربیتی است. به اعتقاد برخی از محققین عواطف به عنوان فرآیندی پویا در هر لحظه شناخت، احساس، و فرآیندهای انگیزشی را ترکیب و آنها را با فرآیندهای یادگیری یکی مینماید. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد مختلف فراشناخت عاطفی بر روی جهتگیری هدف میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 167 نفر دختر و پسر دانشگاه شـیراز بوده که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش ابعاد فراشناخت عاطفی از پرسشنامه فراشناخت ولز (1995) و جهت سنجش جهتگـیری هدف نیز از پرسشنامه جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001) استفاده شد. روائی پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی و پایائی نیز با استفاده از ضرائب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج حاصل از رگرسیون نشان میدهد که بعد باورهای منفی درباره کنترلپذیری تفکر و خطرات مربوط به نگرانی پیشبینیکننده هدف عملکرد-اجتنابی میباشد. همچنین بعد فرایندهای شناختی پیشبینی کننده هدف تسلط-رویکردی بوده و بعد باورهای مثبت درباره نگرانی پیشبینیکننده اهداف عملکرد- اجتنابی و عملکرد-رویکردی میباشد. بعد نیاز به کنترل افکار نیز پیشبینیکننده هدف تسلط-اجتنابی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فراشناخت عاطفی، جهتگیری هدف،
عنوان انگلیسی
An Investigation of the Relationship between Metacognition and Goal-Orientation
چکیده انگلیسی مقاله
One of the salient subjects in educational psychology is the understanding of the relationship between cognition, metacognition, emotion, motivation and motivational processes. Most of the investigators believe that emotion is a continuous dynamical process composing cognition, feeling and motivational processes and integrates them with the learning processes. In this line, the purpose of this research was to investigate the relationship between metacognition and goal orientation. Participants in this research included 167 (female and male) students of Shiraz University were selected through cluster random sampling. The metacognition questionnaire (MCQ-30) (Wells, 1995) and goal orientation (Elliot & Mcgerigor, 2001) were used. Factor analysis method was used to verify the validity, and the Cronbach alpha was calculated to determine the reliability of the questionnaires. The resulting coefficients confirm the reliability of the scales. Results of multiple regression showed that the negative beliefs about the controllability of thoughts and corresponding danger predicates the avoidance-performance orientation. Also the meta-cognitive processes were found to be predictor of the approach-mastery orientation and the positive belief about worry showed to be predictor of the approach-performance orientation. The negative beliefs about thoughts in general are predictor of the avoidance-mastery orientation too.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Metacognition, Goal-orientation
نویسندگان مقاله
زهرا هاشمی |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
محمد خیر |
استاد بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4334_701.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246698.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات