این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 24 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۱۷۵-۲۰۲
عنوان فارسی
تأثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب فراگیر و کیفیت زندگی بیماران
چکیده فارسی مقاله
هدف اسـاسی پژوهش کنونی بررسی تأثیر آموزش نوروفـیدبک بر کاهش نـشانههای اختلال اضطراب فراگیر و سطح کیفیت زندگی بیماران بوده است. بدین منظور 16 نفر از مراجـعهکنـندگان به یکـی از کلینیکهای روانپزشکی شـهر تهران که براساس مصـاحبه روانپزشک و ملاکهای تشخیصی متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی- ویرایش چهارم ( (DSM-IV-TR(انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000)، تشخیص اختلال اضطراب فراگیر دریافت کرده و فاقد ابتلاء به اختلالات دیگر روانشناختی بودند (8 نفر در گروه آموزش نوروفیدبک و 8 نفر در گروه کنترل) مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران هر دو گروه در مرحله پیشآزمون و پسآزمون از طریق مقیاس 7 سؤالی اضطراب فراگیر (GAD-7) و پرسشنامه کیفیت زندگی (PWI-A) مورد سنجش قرار گرفتند. به گروه دریافتکننده آموزش نوروفیدبک (گروه درمان) طبق پروتکل درمانی پانزده جلسه 30 دقیقه ای آموزش نوروفیدبک افزایش موج آلفا داده شد و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. ثبت و آموزش فعالیت موج آلفا در ناحیه O1 یا O2انجام گرفت و بیماران برای افزایش دامنه آلفای بالاتر از آستانه تعیین شده، فیدبک صوتی دریافت میکردند. برای تحلیل دادهها از روش توصیفی، آزمونهای ویلکاکسون و یومن ویتنی استفاده گردید. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که آموزش نوروفیدبک به مبتلایان اختلال اضطراب فراگیر، باعث افزایش موج آلفای EEG و کاهش نشانههای اختلال اضطراب فراگیر در گروه درمان گردید، اما چنین تغییری در گروه کنترل مشاهده نشد. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که به دنبال افزایش موج آلفا در گروه درمان، شاخص کیفیت زندگی آنان در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنادار پیدا نکرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال اضطراب فراگیر، نوروفیدبک، کیفیت زندگی،
عنوان انگلیسی
The Effect of Neurofeedback Training on the Decrement of Generalized Anxiety Disorder (GAD) Symptoms and Patients' Quality of Life
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of present study was to investigate the effect of neurofeedback training on decrement of symptoms in patients with generalized anxiety disorder (GAD) and their quality of life. 16 patients suffering from GAD, referring to a psychiatric clinic in Tehran who met including criteria for this study were selected. 8 patients assigned to the neurofeedback group and 8 patients to the control group. Before to start therapy, all the participants were assessed by GAD-7 and PWI-A questionnaire to have their pre-test scores. Neurofeedback training group received 30 minutes training sessions per week, and no treatment intervention were applied for control group. Recordings for alpha wave were done on Q1 and Q2 area and the patients were given sound feedback for passing threshold. To analyze the results, statistical descriptive as well as inferential methods (Wilcoxon -test Mann-Whitney U-test) were used. To go for some more deep analysis of results other additional statistical methods such as, percentaile change, reliable change estimate / clinical significance, effect size were employed. Research findings were as follow: neurofeedback training to the neurofeedback group led to the increment of alpha wave, and decrement of anxiety symptoms in this group. While no change were observed in control. While neurofeedback training improved anxiety symptoms in experimental group, but it did not change patients quality of life.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا نایینیان | mohammad reza
دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
جلیل باباپور |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
محمدرضا شعیری | mohammad reza
دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
رضا رستمی |
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4237_705.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246669.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات