این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 14 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۱۳۳-۱۵۱
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش بود. در کل600 دانشجوی دانشگاه سمنان (294 پسر و 306 دختر) در این مطالعه شرکت نموده و پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش را تکمیل نمودند. تحلیل اعتبار، همبستگی سوال- نمره کل و تحلیل عاملی اکتشافی اجرا شد. تحلیل عاملی اکتشافی ساختار عاملی ابزار را برای اساتید کارآمد شامل عاملهای یادگیری، علاقهمندی استاد، سازماندهی مطالب، تعامل گروهی، رابطه استاد دانشجو، جامعیت مطلب و تکالیف نشان داد. اما برای اساتید ناکارآمد ساختارعاملی تا اندازهای متفاوت بود. هماهنگی درونی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش بالا بود (آلفای کرنباخ برای اساتید کارآمد و ناکارآمد به ترتیب 93/0 و 95/0 بود). تمامی گویهها توانایی تمیز اساتید کارآمد از ناکارآمد را داشتند. تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی، دانشجویان، تدریس اثربخش،
عنوان انگلیسی
Psychometric Properties of the Student's Evaluations of Educational Quality Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله
The objective of current study was to examine the psychometric properties of the Students' Evaluations of Educational Quality questionnaire. A total of 600 Iranian students of Semnan University participated in the study (294 men & 306 women). Participants completed a Persian version of the Students' Evaluations of Educational Quality questionnaire (PSEEQ; Marsh, 1977). Exploratory factor analysis, item-total correlation, and reliability analyses were undertaken to assess the psychometric properties of the PSEEQ. Exploratory factor analyses showed a seven-factor model for efficient faculties that included learning, enthusiasm, organization, group interaction, individual rapport, breadth & assignment. The factor model was different for inefficient faculties. The internal consistency of the PSEEQ was high (α=0.93 and α=0.95 for efficient and inefficient faculties, respectively). All of items could discriminate efficient and inefficient faculties. Applied implications of results were discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
evaluation, Students, Educational quality
نویسندگان مقاله
سیاوش طالع پسند |
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
ایمان اله بیگدلی |
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
مهران جوکار |
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4233_705.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246667.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات