این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 28 مهر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۱۸۵-۲۰۱
عنوان فارسی
نقش باورهای معرفت شناختی، سبکهای تفکر، راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین باورهای معرفتشناختی، سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور اجرا شد. به همین منظور تعداد 231 نفر از دانشجویان روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش عـبارتـند از: (1) پرسشنامه باورهای مـعرفتشناختی (شـومر، 1990)، (2) پرسشنامه سبکهای تفکر (استرنبرگ، 1997)، و (3) پرسشنامه راهبردهای یادگیری (پینتریچ و دی گروت، 1990). در این پژوهش معدل دانشجویان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد و تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسـون برای تحلیل دادهها استـفاده شد. نتـایج نشان داد که دو متغیر باورهای معرفتشناختی دانش ساده/ قطعی و راهبردهای یادگیری خودنظمدهی پیشبینی کنندههای معنیداری برای عـملکرد تحـصیلی هستند. از این دو متـغیر، باورهای معرفتشناختی دانش ساده/ قطعی ارزش بتای بالاتری در مقایسه با راهبردهای یادگیری خود نظمدهی داشت. بقیه متغیرها پیشبینیکننده معنیداری نبودند. هر چند که برخی متغیرها، از جمله باورهای معرفتشناختی یادگیری سریع/ ثابت و سبک تفکر قانونگذارانه ارتباط منفی معنیداری با عملکرد تحصیلی داشتتند. با این حال، وارد معادلهی رگرسیون نشدند. این احتمال وجود دارد که این متغیرها به طور غیرمستقیم از طریق تاثیرگذاری بر سایر متغیرها عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار میدهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Role of Epistemological Beliefs, Thinking Styles, and Learning Strategies on Academic Performance of Students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this research is to study the relationship between epistemological beliefs, thinking styles, learning strategies with academic performance of Payame Noor University students of humanities. 231 psychology, education and social science students were selected randomly as a sample via monostage cluster sampling. Instruments included epistemological beliefs questionnaire (Schommer, 1990), thinking styles inventory (Sternberg, 1997), learning strategies questionnaire (Pintrich, & De Groot, 1990). Students average was used as dependent measure. Multiple regression analysis and Pierson correlation was carried out to analyze data. The results showed that epistemological beliefs simplicity/ certainty knowledge and self regulated learning strategies were the meaningful predictors factors of student academic performance. Compared to self-regulating learning strategies, epistemological beliefs of simplicity/ certainty knowledge had higher beta value. Other variables were not meaningful predictors. Even though, some of the variables such as epistemological beliefs of Fixed/ quick learning and legislative thinking style did have negative and meaningful correlation with academic performance, but they excluded from regression equation. There is a possibility that these variables indirectly affect academic performance through affecting other variables.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکبر رضایی |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4318_706.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246658.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات