این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 15 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۸۵-۱۱۵
عنوان فارسی
نظریه ذهن: تحول و رویکردها
چکیده فارسی مقاله
توانایی نسبت دادن حالتهای ذهنی یعنی نیات، احساسات، خواستهها و باورها به خود و دیگران و درک این که حالات ذهنی دیگران میتواند متفاوت از حالات ذهنی خود فرد باشد اصطلاحاً نظریهی ذهن یا اختصاراًTOM نامیده میشود. امروزه نظریهی ذهن برای اشاره به ظرفیتشناختی خاصی استفاده میشود. بر پایهی رشد این ظرفیت شناختی است که رفتارهای دیگران معنیدار شده و قابل درک میشوند. عنصر اساسی در نظریهی ذهن درک عوامل هدفمندی رفتار و جهتدار بودنِ ادراک دیگران است. خاستگاه تکاملی نظریهی ذهن به نخستینیهای غیرانسانی برمیگردد. نظریه ذهن احتمالاً واکنشی انطباقی به تعاملات اجتماعی اولیه میباشد (پریماک و وودراف، 1978). در سه دههی اخیر پیشرفتها و پژوهشهای گستردهای در زمینهی تحول نظریهی ذهن در کودکان نابهنجار، زیربناهای عصبی فیزیولوژیکی آن در مغز و اکتشاف بخشهای مؤثر در این واکنششناختی و نقش نورونهای آیینهای، هم چنین بررسیهایی در مورد نظریههای مختلف در این حیطه مهم تحولی صورت گرفته است. به دنبال تحقیقات گسترده در زمینهی تحول بهنجار نظریهی ذهن، بخش آسیبشناسی نظریهی ذهن نیز به سرعت رو به گسترش بوده و هر روز با نتایج چشمگیری در مورد نقصهای نظریهی ذهن در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، اختلالات شخصیتی، کودکان اتیستیک، سندرم آسپرگر و غیره مواجه هستیم. در این مقاله تلاش شده است بیشتر به بررسی تاریخچهی نظریهی ذهن، نظریهی ذهن به عنوان ابزاری برای سازگاری با پیچیدگیهای اجتماعی، رویکردهای نظری مختلف در زمینهی نظریهی ذهن، مراحل مختلف تحول نظریهی ذهن در کودکان بهنجار، مکانیزمهای مغزی نظریهی ذهن، ارتباط نظریهی ذهن با سایر تواناییها پرداخته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نظریهی ذهن، تحول بهنجار کودک، رویکردهای نظری،
عنوان انگلیسی
Theory of Mind: Development, Approaches, and Neurobiological Basis
چکیده انگلیسی مقاله
The ability to attribute mental states such as beliefs, intentions, desires, and emotions to self and others, and to understand that others' mental states can be different from own mental states is called theory of mind or TOM. Others' behavior will be significant and understandable on the basis of development of this cognitive capacity. The basic element in theory of mind is perceiving intentionality of behavior and directedness of others' perception. The evolutionary origin of theory of mind is traced to primates. Theory of mind is probably an adaptive reaction to early social interactions (premack & Woodruff, 1978). In three last decades, many researches was conducted on the theory of mind development in normal children, neurophysiology of theory of mind in the brain and discovering involving regions in this cognitive action, the role of mirror neurons, and theoretical approaches. After broad investigations on the normal development of theory of mind, now psychopathology of TOM became centre of attention in disorders such as schizophrenia, personality disorders, autism spectrum disorders, Asperger syndrome, and so on. In this paper, history of TOM, theory of mind as an adaptive behavior in response to complexity of social life, theoretical approaches, stages of Tom development in intact children, cortical mechanisms of TOM, relationship between TOM and other cognitive abilities are discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زینب خانجانی |
دکترای روانشناسی، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
فاطمه هداوند خانی | hadavand khani
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4315_706.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246655.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات