این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 27 مهر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۱-۱۹
عنوان فارسی
بررسی نقش عوامل تعیینکننده در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز
چکیده فارسی مقاله
هدف مطالعه حاضر بررسی نقش عوامل تعیینکننده در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. بدین منظور 384 دانشجو (212 پسر، 172 دختر) از بین دانشجویان دانشگاه تبریز به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و سپس پرسشنامه سلامت اجتماعی کییس را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده، از روش تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین دانشجویان رشتههای مختلف فقط در خردهمقیاس شکوفایی اجتماعی در سطح 05/0p< تفاوت معناداری وجود دارد. بررسیهای بیشتر نشان داد که دانشجویان گروه علوم انسانی خودشکوفایی اجتماعی بیشتری از گروه فنی- مهندسی نشان میدهند. نتایج تحلیل دادههای مربوط به متغیرهای قومیت، تحصیلات والدین و وضعیت اجتماعی- اقتصادی نشان داد که متغیرهای مذکور تأثیری بر سلامت اجتماعی دانشجویان مورد مطالعه ندارند. همچنین در زمینه متغیر جنسیت، نتایج آزمون t حاکی از آن است که بین دختران و پسران در هیچیک از خردهمقیاسهای سلامت اجتماعی تفاوت وجود ندارد، یعنی جنسیت تأثیری بر سلامت اجتماعی دانشجویان ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت اجتماعی، عوامل تعیینکننده، دانشجویان،
عنوان انگلیسی
Study of Determinant Factors Role of Students’ Social Well-Being
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of present study was to study students' social well-being and role of its determinant factors. To this purpose 384 students (212 boys and 172 girls) were selected from Tabriz University by multi stage cluster sampling and completed Keyes social well-being questionnaire. One-way analysis of variance and independent t-test were used for data analysis. Results showed that there is significant difference between human sciences and technical science students in social self-actualization and not in other subscales of social well-being. Other findings showed that there is no difference between student’s races, parent education and socio-economic status in total social well-being and its subscales. Also results showed that there is not significant difference between boys and girls in total social well-being and its subscales.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
social well-being, determinant factors, Students
نویسندگان مقاله
جلیل باباپورخیرالدین | babapur kheyredin
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
فهیمه طوسی |
کارشناس ارشد روانشناسی- مدرس دانشگاه جامع علمی- کاربردی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع علمی کاربردی (University of applied science and technology)
عیسی حکمتی |
کارشناس ارشد روانشناسی
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4311_706.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246651.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات