این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۴۵-۶۲

عنوان فارسی مقایسه‌ی ویژگی‌های شخصیت و راهبردهای مقابله‌ای در دانشجویان دارای پرونده در کمیته‌ی انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، مقایسه­ی ویژگی­های شخصیت و راهبردهای مقابله­ای دانشجویان دارای پرونده در کمیته­ی انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی است. در این پژوهش که از نوع علی - مقایسه­ای است، دو گروه از دانشجویان (دانشجویان دارای پرونده در کمیته­ی انضباطی دانشگاه =76 نفرو دانشجویان عادی =76 نفر) با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه­ی جمعیت­شناختی، پرسشنامه­ی شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) و پرسشنامه­ی راهبردهای مقابله­ای لازاروس و فولکمن مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشجویان دارای پرونده در کمیته­ی انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی، در صفات شخصیتی و راهبردهای مقابله­ای تفاوت معنی­دار وجود دارد، و نمرات دانشجویان دارای پرونده در کمیته­ی انضباطی، در نوروتیسیزم (000/0P<) و راهبرد مقابله­ای هیجان مدار (01/0P<) به طور معنی­داری بالاتر از دانشجویان عادی، و در توافق پذیری (000/0P<)، باوجدان بودن (000/0P<)، و راهبرد مقابله­ای مسأله­مدار (02/0P<)، پایین­تر از دانشجویان عادی بود. یافته­های پژوهش، شواهد تجربی برای این فرض که صفات شخصیتی، و راهبردهای مقابله­ای می­توانند بر رفتارهای مجرمانه در دانشجویان دارای پرونده در کمیته­ی انضباطی دانشگاه مؤثر باشند، فراهم کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparison of Personality Characteristics and Coping Strategies in Students with Record in Disciplinary Committee of University and Normal Students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research was to compare the personality characteristics and coping strategies of students with record in disciplinary committee of university and normal students. In this ex post facto research, two groups of subjects (students with record in disciplinary committee of university=76 and normal students=76) were selected via simple random sampling and then they were administered by demographic questionnaire, NEO-FFI personality questionnaire, and Folkman coping style Inventory. Data were analyzed using multiple - analysis of variance (MANOVA). The results revealed that there was significant difference between both groups in personality characteristics and coping strategies. Neuroticism (p< 0/000) and emotional - focused coping strategy's (p< 0/01) scores of students with record in disciplinary committee of university were higher than normal students, but in agreeableness (p< 0/000), conscientiousness and problem- solving coping (p< 0/02) were lower than them. The findings provided empirical support for the proposition that personality characteristics and coping strategies may influence criminal behaviour in students with record in disciplinary committee of university. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصور بیرامی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4213_707.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246644.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات