این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 15 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۹۱-۱۱۱
عنوان فارسی
اثربخشی روشهای آموزش مستقیم، آموزش شناختی اخلاق، شفافسازی ارزش-ها، و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر روشهای آموزش مستقیم، شفافسازی ارزشها، شنـاختی اخـلاق و تلـفیقی بر قـضاوت اخـلاقی دختران دبیرستانـی صورت گرفت. شرکتکنندههای این پژوهش را 116 نفر از دانشآموزان دختر اول دبیرستانی ناحیه چهار تبریز تشکیل میدادند که به صورت تصادفی خوشه انتخاب شدند و در 5 گروه 23 نفری جایگزین شدند. 4 گروه یکی از روشهای آموزشی را دریافت نمودند و یک گروه هم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون قضاوت اخلاقی DIT (آزمون مباحث معین) جیمز رست استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازروش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که روشهای آموزشی باعث افزایش و بالا رفتن قضاوت اخلاقی دانشآموزان میشود. از بین روشهای آموزشی، آموزش شناختی اخلاق بیشترین تأثیر را داشت. همچنین روش آموزش مستقیم، برخلاف پیشبینیها جزو روشهای مؤثر بود و از نظر تأثیر دومین روش مؤثر در بین روشهای مورد استفاده بود. روش آموزش تلفیقی نیز توانست سطح قضاوت اخلاقی را افزایش دهد. در نهایت روش شفافسازی ارزشها کماثرترین روش آموزشی برای افزایش قضاوت اخلاقی شناخته شد. در نتیجه، آموزش توانسته است سطح قضاوت اخلاقی را افزایش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Direct, Cognitive Moral Education, Value Clarification and Combinational Methods on the Moral Judgment
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of present study was to investigate the effectiveness of 4 educational methods on the moral judgment of senior female students. Participants of the study were 116 female senior students which selected via cluster random sampling. Participants assigned into 4 interventional and 1 control groups. The Defining Issues Test (DIT), was used for collecting data from the level of student’s moral judgment. This test was invented by j-rest and Minnesota group. The DIT is the famous and applying test for collecting data in the moral judgment field. Analysis of covariance was used for analyzing of collected data. After 60 days education, analysis of data revealed that; educational methods can enhance the moral judgment of female students, and cognitive moral education was the most effective method in enhancing of the moral judgment. The direct method was the best method. Finally the value clarification method was the worst and low influential method in enhancing moral judgment in the female students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالفضل فرید |
اسماعیل سعدی پور |
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
یوسف کریمی |
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
محمدرضا فلسفی نژاد | mohammad reza
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4196_709.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246628.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات