این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۱-۲۳

عنوان فارسی مقایسه‌ی حافظه‌ی بصری و کلامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه با کودکان سالم
چکیده فارسی مقاله به منظور مقایسه­ی حافظه­ی فـعال کودکان مبتلا به نقص توجه / بیش­فعالی با کودکان سالم، 13 دانش­آموز پسر مبتلا به نوع غالب نقص توجه و 15 کودک مبتلا به نوع غالب بیش­فعال / تکانشگر، پس از تشخیص روانشناس بالینی با استفاده از پرسشنامه مرضی کودکان (CSI-4) انتخاب و آزمون حافظه­ی بصری کیم کاراد و مقیاس حافظه­ی وکسلر بر روی آنها اجرا شد. گروه کنترل پژوهش را نیز 14 کودک سالم تشکیل می­دادند. تحلیل واریانس داده­های به دست آمده نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و غالب بیش فعال/ تکانشگر در حافظه­ی بصری در سطح (05/0>P) تفاوت معنی­داری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و بیش فعال / تکانشگر در سه خرده­مقیاس (کنترل ذهنی، حافظه­ی منطقی و حافظه­ی تداعی) و نمره­ی کل­ حافظه­ی کلامی وکسلر در سطح (05/0>P) تفاوت معنی­دار وجود دارد. اما در زمینه خرده مقیاس حافظه عددی تنها بین گروه کنترل و گروه غالباً بیش­فعال/ تکانشگر در سطح (05/0>P) تفاوت معنی­دار وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Visual and Verbal Memories in Children with ADHD and Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of present study was to compare the working memory in ADHD (predominantly inattention, predominantly hyperactive/impulsive) and normal children. For this reason, 13 subjects with predominantly inattention, 15 subjects with predominantly hyperactive/impulsive, and 14 normal primary school children were selected after clinical psychologist diagnosis, and in the base of teacher form of child screen inventory (CSI-4), then four subscales from Wechsler memory scale were administered. Results revealed that normal group obtained higher scores than predominantly inattention and predominantly hyperactive/impulsive groups in three Wechsler memory subscales (mental control, logic memory and association memory), but in numeric memory there was significant difference between control and hyperactive/ impulsive group and not inattention group. Also this study showed there isn’t significant difference between ADHD’s subtypes in any subscales of Wechsler memory scales.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جلیل باباپور خیرالدین | babapour kheiroddin
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

عیسی حکمتی |


محسن سودمند |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4192_709.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246624.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات