این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 7 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۹۵-۱۱۰
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر نگرش کلی دانشآموزان نسبت به سوءمصرف مواد مخدر
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت تفکر انتقادی بر تغییر نگرش کلی نسبت به موادمخدر و سنجش میزان پایداری آن در دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر یزد طراحی و اجرا شد. روش پژوهش در دو سـطح توصیفی - تحلیلی و نیمه تـجربی بود. 40 دانشآموز دبیرستانی به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از بین دانشآموزان گروه نمونه، نیمی از دانشآموزان برنامهی آموزشی مهارت تفکر انتـقادی دریافت نمودنـد. میزان اثربـخشی بـرنامهی آموزشـی با مقیاس «نگرش نسبت به سوءمصرف مواد» ارزیابی شد. دادههای پژوهش به کمک آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t زوجی تحلیل گردیدند. یافتههای این مطالعه نشان داد که برنامهی آموزشی مهارت تفکر انتقادی، موجب تقویت نگرش منفی نسبت به سوءمصرف مواد میشود. همچنین نتایج نشان داد که اثر بخشی این برنامهی آموزشی به مدت سه ماه پایدار است. نتایج تحقیق حاضر در اثربـخشی برنامـهی آموزشی مهارت تفـکر انتقادی در تـغییر نـگرش دانشجویان نسبت به سوءمصرف مواد با نتایج تحقیقات پیشین همسو میباشد و اجرای این برنامه آموزشی به منظور پیشگیری از سوءمصرف مواد در دانشآموزان توصیه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت تفکر انتقادی، نگرش، نگرش نسبت به مواد مخدر، سوءمصرف،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Critical Thinking Skill Training on Attitude towards Substance Abuse
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to determine the effectiveness of critical thinking training on attitude change towards substance use in Yazd city high school boys. This research was carried out by two methods of descriptive - analytic and quasi experimental design. From all high school students in Yazd city, 40 students were selected through of Randomized cluster sampling. Then, half of the students received the skill of critical thinking training program. The effectiveness of this program was evaluated by the scale of “attitude towards substance abuse”. The data was analyzed by the analysis of covariance and paired sample t-test. The result of this research indicated that skill of critical thinking training program develops the negative attitude towards substance abuse. Also, this program was effective on the attitude for 3 mounth. The result of the study indicating the effectiveness of skill of critical thinking training program in changing the attitude of students towards substance abuse is compatible with previous studies. Therefore the implication of this program in order to prevent substance abuse is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرامرز سهرابی |
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
افسر خلیلی |
دانشگاه علامه طباطبایی.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4151_713.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246590.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات