این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۹۵-۱۱۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر نگرش کلی دانش‌آموزان نسبت به سوءمصرف مواد مخدر
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت تفکر انتقادی بر تغییر نگرش کلی نسبت به موادمخدر و سنجش میزان پایداری آن در دانش­آموزان پسر دبیرستان­های شهر یزد طراحی و اجرا شد. روش پژوهش در دو سـطح توصیفی - تحلیلی و نیمه تـجربی بود. 40 دانش­آموز دبیرستانی به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از بین دانش­آموزان گروه نمونه، نیمی از دانش­آموزان برنامه­ی آموزشی مهارت تفکر انتـقادی دریافت نمودنـد. میزان اثربـخشی بـرنامه­ی آموزشـی با مقیاس «نگرش نسبت به سوء­مصرف مواد» ارزیابی شد. داده­های پژوهش به کمک آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t زوجی تحلیل گردیدند. یافته­های این مطالعه نشان داد که برنامه­ی آموزشی مهارت تفکر انتقادی، موجب تقویت نگرش منفی نسبت به سوء­مصرف مواد می­شود. همچنین نتایج نشان داد که اثر بخشی این برنامه­ی آموزشی به مدت سه ماه پایدار است. نتایج تحقیق حاضر در اثربـخشی برنامـه­ی آموزشی مهارت تفـکر انتقادی در تـغییر نـگرش دانشجویان نسبت به سوء­مصرف مواد با نتایج تحقیقات پیشین همسو می­باشد و اجرای این برنامه آموزشی به منظور پیشگیری از سوء­مصرف مواد در دانش­آموزان توصیه می­گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت تفکر انتقادی، نگرش، نگرش نسبت به مواد مخدر، سوء‌مصرف،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Critical Thinking Skill Training on Attitude towards Substance Abuse
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to determine the effectiveness of critical thinking training on attitude change towards substance use in Yazd city high school boys. This research was carried out by two methods of descriptive - analytic and quasi experimental design. From all high school students in Yazd city, 40 students were selected through of Randomized cluster sampling. Then, half of the students received the skill of critical thinking training program. The effectiveness of this program was evaluated by the scale of “attitude towards substance abuse”. The data was analyzed by the analysis of covariance and paired sample t-test. The result of this research indicated that skill of critical thinking training program develops the negative attitude towards substance abuse. Also, this program was effective on the attitude for 3 mounth. The result of the study indicating the effectiveness of skill of critical thinking training program in changing the attitude of students towards substance abuse is compatible with previous studies. Therefore the implication of this program in order to prevent substance abuse is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرامرز سهرابی |
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

افسر خلیلی |
دانشگاه علامه طباطبایی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4151_713.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246590.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات