این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 26 مهر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۲۷-۱۵۶
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش راهبرد کمکخواهی بر عملکرد حل مسأله ریاضی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبرد کمکخواهی بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانشآموزان بود.روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. آزمودنیهای پژوهش شامل 100 نفر (54 دختر و 46 پسر) از دانشآموزان سال دوم راهنمایی شهر اهر در سال تحصیلی 91-1390 بودند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به طور تصادفی در هر یک از گروههای آزمایش و کنترل قـرار گرفتند. آزمودنیهای گـروه آزمایش بـه مدت 12 جلسه آموزشهای راهبرد کمکخواهی را دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان به برنامههای عادی کلاسی خود ادامه دادند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمرههای دانشآموزان گروه آزمایش در پسآزمون حل مسأله ریاضی بالاتر از گروه کنترل شده است. بنابراین آموزش راهبرد کمک خواهی منجر به افزایش عملکرد ریاضی دانشآموزان میگردد.پژوهش حاضر کاربردهایی برای معلمان ریاضی دارد که میتوانند از این راهبردها برای پیشرفت درس ریاضی استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حل مسأله ریاضی، راهبرد کمکخواهی،
عنوان انگلیسی
The Effect of Help Seeking Strategy Training on Mathematical Problem Solving
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: Aim of this research was to determine the effectiveness of help seeking strategy on math problem solving performance. Research method was quasi-experimental with pretest and posttest design with control group. Research participants included 100 (54 Femal & 46 male) second grade high school students in the City of Ahar in the academic year 2011-12 who were selected using multi-stage random cluster sampling and were randomly placed in experimental and control groups. Students in the experimental group received help seeking strategy trainings for 12 sessions. At the same time, the control group continued their regular classroom programs. Results of covariance analysis showed that scores of the experimental group students in mathematical problem solving posttest were higher than the control group. This research has implications for math teachers who can use these strategies for math achievement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Math problem solving, Help seeking strategy
نویسندگان مقاله
تورج هاشمی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
میر محمود میرنسب |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
رامین حبیبی کلیبر |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
اسکندر فتحی آذر | fathi azar
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
منصور بیرامی |
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4109_715.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1434/article-1434-246575.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات